۰ نفر

کارشناسان نفتی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

راهکارهای رهایی از دردسرهای گوگرد/ تعلل در اجرای طرح پتروپالایشی‌ها جبران‌ناپذیر است

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۷
کد خبر: 406340
راهکارهای رهایی از دردسرهای گوگرد/ تعلل در اجرای طرح پتروپالایشی‌ها جبران‌ناپذیر است

در آستانه سال نوی میلادی و اجرای قوانین جدید دریانوردی موسوم به IMO2020 و مشکلات در اجرای طرح ارتقای پالایشگاه‌های کشور، تبدیل گوگرد مازاد به فرآورده‌های دیگر می تواند تا حد زیادی معضل سوخت با سولفور بالا را حل کند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز سال جدید میلادی قرار داریم و از این پس قوانین جدید دریانوردی که به موجب آن از تردد کشتی‌هایی که سوخت‌شان با سولفور بیش از 0.5PPM باشد جلوگیری خواهد شد.

در این میان کشورمان به واسطه وجود پالایشگاه‌های نسبتا قدیمی و با عمر بالا، از تکنولوژی های جدید پالایش نفت چندان بهره‌ای نبرده که این امر سبب تولید فرآورده های نفتی با گوگرد بالا شده است. یکی از این فراورده‌ها که سهم نسبتا قابل توجهی در سبد تولیدات پالایشگاه ها دارد، نفت‌کوره است که از آن برای سوخت کشتی هم استفاده می شود.

در این بین نتایج بررسی ها نشان می دهد که در مجموع پالایشگاه‌های ده‌گانه کشور، بطور متوسط، بیش از 20 درصد از مجموع تولیدشان به نفت‌کوره اختصاص دارد که اعم این مازوت با سولفور بالای 3.5ppm تولید می‌شود. در این میان شروع سال جدید میلادی تهدیدی جدی برای سودآوری پالایشگاهای کشور محسوب می شود. از سویی دیگر به دلیل ظرفیت محدود ذخیره سازی نفت‌کوره، انبارش این محصول نیز به چالش جدی تبدیل خواهد شد.

در نتیجه به نظر می رسد، در حال حاضر راهکارهای زودبازدهی برای خلاصی از شر این نفت کوره باید اتخاذ شود. در خصوص این راهکارها سیدمهدی حسینی کارشناس ارشد نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مازاد تولید گوگرد همواره یکی از چالش های صنعت پالایشگاهی بوده اما برای مقابله با آن نیز راهکار وجود دارد. البته باید توجه داشت که وقتی گوگرد انبار می شود، بعد از گذشت مدتی، به یک کوه منسجم و سخت تبدیل می شود که خلاصی از دست آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود. در نتیجه به گفته حسینی باید تا پیش از بروز چنین شرایطی، استراتژی صادرات را برای آن اتخاذ کرد.

این کارشناس نفتی تاکید کرد که برای صادرات این محصول نباید به هیچ وجه تعلل کرد. وی البته سهل ترین راه صادرات گوگرد را احداث واحدهای گرانول سازی عنوان کرد و گفت: در این روش گوگرد به تیله‌های گرانول تبدیل شده که حسن این روش در راحتی انبار کردن آن است چراکه دیگر مانند گوگرد خام در محل ذخیره سازی به نمی چسبند. در نتیجه گرانول حاصل شده از گوگرد را بسته بندی کرده و در بازار عرضه می کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت که صادرات گرانول نسبت به نفت خام که در شرایط تحریم قرار دارد، می تواند سهل تر باشد.

اما علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است وزارت نفت برای رویارویی با این چالش باید سال‌های پیش راهکار می اندیشید و به اضطرار زمان واگذار نمی کرد. البته یک راهکاری که پیش از این مصوب شده بود، به روزرسانی پالایشگاه های کشور به ویژه واحدهایی که درصد بالایی تولید نفت‌کوره داشتند، بود. اما کمبود سرمایه و نقدینگی سبب شد تا این طرح نیز به سرانجام نرسد.

وی با اشاره به طرح ایجاد پتروپالایشگاه ها، گفت: نمایندگان در مجلس طرح ساخت و ارتقای مجتمع های پتروپالایشی با جذب سرمایه های مردمی از طریق بورس را تصویب کرد که هم مشکل پالایشگاه های قدیمی حل می شد و هم به ظرفیت پالایشی کشور اضافه می شد که متاسفانه چند وقتی است در بروکراسی اداری هیات دولت مسکوت مانده است.

بختیار در ادامه ضمن اعتراض به تعلل دولت گفت: نه تنها دولت هیچ راهکاری برای خلاصی از تولید گوگرد مازاد ندارد که اجرای طرح پتروپالایشی ها با سرمایه مردمی را نیز جدی نمی گیرد. وی افزود: از همین الان هم که دولت وارد عمل شود بسیار دیر است احتمالا در یک تنگنای شدید از لحاظ حجم بالای گوگرد انبار شده و نفت کوره با سولفور بالا مواجه خواهیم شد.