۰ نفر

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران؛

اقناع مردم گام نخست در هرگونه اصلاح امور است

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۲۹
کد خبر: 406128
اقناع مردم گام نخست در هرگونه اصلاح امور است

اجرای ناگهانی اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در کشور که از آن به عنوان " شوک بنزینی " یاد می‌شود ، اگر چه در نقاط مختلف کشور از جمله چند نقطه مازندران باعث اعتراضاتی شد، اما این مزیت را داشت تا صاحب‌نظران را به تفکر برای پاسخگویی به این پرسش وادارد که چگونه می‌توان اصلاحاتی از این دست انجام داد تا تبعات انفجاری همانند اعتراضات آبان ماه در پی نداشتته باشد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اجرای ناگهانی اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در کشور که از آن به عنوان " شوک بنزینی " یاد می‌شود ، اگر چه در نقاط مختلف کشور از جمله چند نقطه مازندران باعث اعتراضاتی شد، اما این مزیت را داشت تا صاحب‌نظران را به تفکر برای پاسخگویی به این پرسش وادارد که چگونه می‌توان اصلاحاتی از این دست انجام داد تا تبعات انفجاری همانند اعتراضات آبان ماه در پی نداشتته باشد؟

واکنش جامعه به شوک بنزینی این درس را هم برای تصمیم گیران جامعه داشت تا از این پس برای هرگونه اصلاح امور جامعه و مردم را محور قرار دهند چرا که در همین اعتراضات بنزینی که انفجاری شروع شد مردم به محض این که با اهداف طرح آشنا شدند و این اطمینان را کسب کردند که اینگونه اصلاحات زندگی آنها را زیر و رو نخواهد کرد ، آرام گرفتند و اجازه دادند تا روند امور به حالت عادی ادامه یابد ، اما آیا شوک درمانی همانند آنچه که در مورد بنزین تجربه شد می تواند در صورت تکرار به همین راحتی جمع و جو شود ؟

خبرگزاری جمهوری اسلامی پس از تحولات آبان ماه به سراغ جمعی از صاحب نظران و مسئولان رفت تا نواقص طرح اصلاح قیمت و سهمیه بندی  بنزین را برای درس آموزی در موارد مشابه تحلیل محتوا کند ، صاحب نظرانی که همه بر یک نکته تاکید داشتند و آن هم محرم دانستن مردم و در میان گذاشتن هرگونه اصلاح امور با آنها . مصاحبه ها در همان زمان انجام شد ولی برای اثرگذاری بیشتر ، انتشار آنها به تاخیر افتاد تا جامعه در آرامش و پشت سر گذاشتن واکنش احساسی به شوک بنزینی بتواند این حرف های کارشناسی را به قضاوت بنشیند.

واکنش‌های روانی 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت : اهداف طرح اصلاح قیمت بنزین باید به درستی برای مردم به خصوص بخشی از مردم که احساس می کردند این اصلاح قیمت ها باعث اثرگذاری بر قیمت کالا و خدمات می شود، تببین می شد.

حسین حسن نژاد پیرامون ابعاد اعتراضات مردم این خطه شمال کشور پس از اصلاح قیمت بنزین، افزود: بخش زیادی از اعتراض مردمی در مازندران نسبت به این طرح ناشی از نگرانی از اثرگذاری روانی اجرای طرح بر افزایش قیمت کالا و خدمات و در مجموع افزایش هزینه سند خانوار بود.
وی توضیح داد: این نگرانی ها باعث شده بود تا بر خلاف اعتراضات خیابانی گذشته در سطح استان، در این اعتراض از تمام اقشار جامعه اعم از جوان، پیر و زن و مرد به درآمدهای مختلف به خصوص اقشار کم درآمد حضور بیشتری داشته باشند و این حضور تمام اقشار جامعه ، اعتراضات را نسبت به دوره های گذشته متمایز کرد.
معاون استاندار مازندران گفت: پس از موضع گیری رهبر معظم انقلاب اسلامی و تببین ابعاد مختلف طرح که اقناع بدنه اصلی جامعه را به دنبال داشت و پس از آن فعالیت های دولت در تثبیت قیمت کالاهای و خدمات و واریز درآمد ناشی از طرح به حساب خانوارهای کم درآمد ، مردم نسبت به اهداف و اثرگذاری طرح بر زندگیشان اطمینان خاطر یافتند و به همین دلیل هم اعتراضات دیرپا نشد.

حسن نژاد گفت: در مجموع بعد از اعلام اجرای طرح  ساماندهی مدیریت سوخت در استان مازندران در ۹ شهرستان و هر یک در چند نقطه تجمعات وجود داشت و بیشتر این تجمعات نشان داد که مردم با  فرهنگ و اقلیم خاص در نقاط مختلف استان در آن مشارکت داشتند.

مازندران ۲۲ شهرستان و حدود ۶۰ نقطه شهری دارد.
معاون استاندار مازندران توضیح داد: دلیل شکل گیری چنین تجمعاتی در مرحله اول ابهام جدی برخی افراد نسبت به اصل طرح  بود و تلقی آنها مبنی بر این که اصلاح قیمت بنزین در سبد زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت سبب شد تا در تجمعات شرکت پیدا کنند.

وی افزود: پس از موضع گیری صریح رهبر معظم انقلاب و  اقدام اقناع سازی که از سوی بخشی از دولت انجام شد و به دنبال آن اقدام های دولت در ثتبیت قیمت، آثار روانی اصلاح قیمت بنزین بر سایر خدمات و کالاها تا حد زیادی تعدیل شد و افراد به این جمع بندی رسیدند که افزایش بنزین نمی تواند به تنهایی عامل افزایش قیمت سایر خدمات و کالاها باشد و این کار تا حد زیادی آرامش را برگرداند.
حسن نژاد گفت:خوشبختانه مجموعه معترضین در استان اقدام هنجارشکنانه و آشوبگرانه انجام ندادند، با  وجود این که برخی  تحریکات پشت پرده ای برای این کار طراحی شده بود. در واقع با هوشیاری مردم و سطح آگاهی که مردم استان از خود نشان دادند، هیچ مشکل امنیتی رخ نداده و تعرض به اموال عمومی را ما در این خطه نداشتیم در مجموع پس از موضع گیری رهبر معظم انقلاب نیز تا حد زیادی این تجمعات جمع شد.
معاون استاندار مازندران اضافه کرد: در ساری ، قائمشهر و عباس آباد مدت و شدت تجمعات بیشتر بود. در شهرستان ساری در حوزه مرکزی شهر نیروی انتظامی با ورود مناسب خود این موضوع را جمع کرد و در قائمشهر که اعتراض در دو تا سه نقطه بود، زمان بیشتری برای خاتمه دادن تجمعات صورت گرفت و در عباس آباد نیز به دلیل انسداد جاده اصلی مشکلاتی برای مردم ایجاد شد و برای جلوگیری از کشیده شدن این اعتراضات به مسایل امنیتی، کارهای میدانی از جمله مذاکره و اقناع سازی معترضین انجام شد و در پایان نیز غائله در این شهر بدون خشونت خاتمه یافت.
وی افزود: تلاش مجموعه دستگاههای عمل کننده اعم از انتظامی، امنیتی و نظامی و هوشیاری و سعه صدر موجب شده تا از گسترش اعتراض به نقاط مختلف شهر جلوگیری شد و آنها  تلاش کردند تا جایی که امکان داشت این اعتراضات تبدیل به  اغتشاش در سایر نقاط شهر نشود و خویشتنداری آنها باعث شده تا مانع شکل گیری برخی رفتارهای غیر اصولی بشود و از این بابت باید از این مجموعه همراهی مردم و دستگاههای نظامی، امنیتی وانتظامی قدردانی شود.
حسن نژاد هوشمندی مدیریت عالی استان را در مدیریت این حادثه ستود و عامل اصلی عدم تحرک امنیتی و تخریب اموال عمومی در اعترضات استان را ناشی از این مدیریت و همراهی نماینده عالی دولت در مازندران دانست.
اقناع افکار عمومی 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران اقناع افکار عمومی را مهم ترین راهکار برای جلوگیری از هرگونه اعتراض و اغتشاش پس از اجرای طرح هایی مانند اصلاح قیمت بنزین دانست و گفت: در شرایط موجود باید اصل طرح  به صورت جدی تر برای افکار عمومی تبیین شود و در کشور به نظر می رسد  هیچ کارشناس منصفی  وجود نداشته باشد که با اصل طرح  مخالفتی داشته باشد. عمده اظهار نظرها و انتقادات نیز معطوف به زمان و چگونگی اجرای طرح است و در مجموع همه به نکات مثبت طرح مبنی بر کاهش فاصله طبقاتی و کمک به اقشار کم درآمد معترفند.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی  همه کسانی که علاقه مند به نظام هستند و به منافع عمومی و ملی و مردم توجه دارند، رسالتشان این است که وضع موجود را تببین و ابعاد این طرح را برای مردم بیان کنند و اگر زوایای این طرح بیان شود کسانی که نگرانی دارند از آنها رفع نگرانی می شود و همراه  خواهند شد.
حسن نژاد همچنین از نهادها، رسانه ها و تمام گروهها و شخصیت های ایرگذار خواست برای تبیین ابعاد این طرح  و طرح های مشابهی که با نگاه به منافع عمومی جامعه در کشور به اجرا گذاشته می شود، وارد میدان شوند.

وی گفت: بیشترین وظیفه در این مورد متوجه کسانی است که بیشتر با مردم ارتباط دارند. باید با تبیین این طرح و طرح های مشابه امید در جامعه نسبت به اجرای این طرح ایجاد کنند.
معاون استاندار مازندران بهره برداری سیاسی از این طرح را عادی تلقی کرد و اظهار داشت: در طرح هایی که منافع ملی و مردم در آن دیده می شود، تمام کسانی که اظهار نظر مخالف و یا موافق دارند، باید  نگاه چند وجهی و همه جانبه نسبت به طرح داشته باشند و تببین دقیق نسبت به این طرح اقدام  انجام دهند و احتمال می رود در این بین برخی از کارشناسان شیوه های اجرایی برای این طرح داشته باشند و یا ایراداتی را در اجرای طرح مشاهده کنند که ابتدا باید شیوه اجرایی خود را با شیوه اجرایی دولت مورد مقایسه قرار دهند و در جایی که احساس می شود، اشکالاتی در طرح وجود دارد آن را بیان کنند و قطعا نیز دولت با بررسی آن نسبت به رفع مشکل عمل خواهد کرد.
معاون استاندار مازندران گفت:  و وجود نگاههای متفاوت در اجرای طرح ها و برنامه های دولت در کشور امری عادی است، ولی باید نگاههای مختلف تبیین شود و در جاهایی که مشکل داریم با این نقطه نظرات به رفع عیوب طرح کمک کند، ولی باید در حد امکان از تحلیل غیر واقع بینانه  با  اغراض سیاسی پرهیز شود.
حسن نژاد اظهار داشت: در هر صورت طرح اصلاح قیمت سوخت یک برنامه ملی است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار دارد و همه ما باید بدون نگاه سیاسی کمک کنیم که دولت بتواند اهدافی که در این طرح در نظر گرفته از جمله کاهش فاصله طبقاتی و کمک به اقشار کم درآمد را به درستی محقق کند.