۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چوب دولتی‌ها لای چرخ خصوصی‌ها/ ایران در تولید محصولات زنجیره استایرن خودکفا می‌شود

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۲۴
کد خبر: 405594
چوب دولتی‌ها لای چرخ خصوصی‌ها/ ایران در تولید محصولات زنجیره استایرن خودکفا می‌شود

باوجود ارزآوری 20میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی برای کشور اما نبود هماهنگی در میان ارگان‌های دولتی سبب کوچک شدن بازار صادراتی محصولات این صنعت می شود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری، تفاهم نامه همکاری مشترک فنی و سرمایه‌گذاری بین پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز،  با هدف تنوع بخشی محصولات به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید. 

درآمد پتروشیمی می تواند جایگزین فروش نفت شود

درابتدای این مراسم، ابراهیم ولدخانی، مدیرعامل پتروشیمی شازند، با اشاره به نقش موثر و برجسته صنعت پتروشیمی در برون رفت از چالش تحریم ها، گفت: علاوه بر مزایای جانبی و نسبی که صنعت پتروشیمی برای کشور ایجاد کرده است، مقابله با تحریم ها نیز از مهم ترین دستاوردهای این صنعت در شرایط فعلی است. وی با بیان این موضوع که ارزآوری فروش نفت خام سالانه قریب به 50 میلیارد دلار است، گفت: باید توجه داشت که حمایت از صنایع پایین دستی نفت بویژه صنعت پتروشیمی در کشور می تواند به مرحله ای ختم شود که ما را به طور کل از درآمد نفت بی نیاز کند چراکه ارزآوری محصولات پتروشیمی در سال گذشته بالغ بر 20 میلیارد دلار بوده که اگر حمایت های دولت از این صنعت افزایش یابد می توان به مبالغ بالاتر نیز رسید.

جلوگیری از خام فروشی، رسالت اصلی پتروشیمی

ولدخانی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین اهداف تاسیس واحدهای پتروشیمی، جلوگیری از خام فروشی نفت است اگرچه هنوز هم معتقدیم، محصولات پتروشیمی می تواند با تکمیل زنجیره ارزش پایین دست، به ارزش افزوده بالاتری برای کشور ختم شود.

تنوع سبد محصولات در پتروشیمی شازند

به گفته ولدخانی، پتروشیمی شازند به جهت خوراک مایع دریافتی، یکی از متنوع ترین واحدهای پتروشیمی در کشور است اما به دلیل تولید برخی محصولات با سود اندک، حاشیه سود این پتروشیمی در بهترین حالت از 15 درصد تجاوز نمی‌کند. چراکه خوراک دریافتی ما توسط نفتکش و از اقصی نقاط کشور تامین شده و این موضوع بر هزینه تامین خوراک می افزاید. اما مدیرعامل پتروشیمی شازند تاکید کرد: ما می توانیم صرفا به تولید محصولات با حاشیه سود بالا بسنده کنیم اما رعایت برخی صلاحدیدها برای منافع ملی ما را بر آن داشته که محصولاتی که حتی سودآوری بسیار پایینی برای مجموعه دارند نیز تولید کنیم تا از واردات آن ها بی‌نیاز شویم. گفتنی است قریب به 5 هزار واحد تولیدی پایین دست خوراک خود را از پتروشیمی شازند تامین می کنند و نزدیک به 100 هزار نفر وابسته به مجموعه شازند بطور غیرمستقیم در حال کار هستند.

ارزآوری 400 میلیون دلاری شاراک در سال گذشته

مدیرعامل پتروشیمی شازند همچنین به ارزآوری این مجتمع در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مفتخریم اعلام کنیم سال گذشته بالغ بر 400 میلیون دلار در سامانه نیما ارز حاصل از واردات را  ثبت کردیم.

تحریم ها را به فرصت تبدیل کردیم

ولدخانی با اشاره به چالش های تامین خوراک در گذشته گفت: در زمینه تامین خوراک نفتا مشکلی نیست و به هر میزان که نیاز داشته باشیم این خوراک را تهیه می کنیم. این در حالی است که در گذشته و پیش از اجرایی شدن تحریم ها، با کمبود خوراک مواجه بودیم.

رقابت شرکتهای دولتی با خصوصی در بازارهای جهانی

در ادامه مدیرعامل پتروشیمی شازند به چالش جدید در حوزه رقابت بر سر فروش بنزین اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از عملیاتی شدن فروش بنزین از طریق بورس با مالکیت شرکت ملی پالایش و پخش، شاهد برهم خوردن نظم بازار شرکت های خصوصی در کشورهای همسایه هستیم. وی افزود: پیش از این ما روزانه بالغ بر 800 تن محصول بنزین پتروشیمی به افغانستان صادر می کردیم. اما باتوجه به قیمت جدید بنزین و تحریم ها، الان تحت فشار عرضه پالایش و پخش هستیم یعنی باید با یک مجموعه بزرگ و دولتی که روزانه بالغ بر 110 میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین دارد رقابت کنیم. این بدان معناست که اگر ما در سنوات گذشته بازاری را برای محصولات خود در عراق و افغانستان ایجاد کرده‌ایم، اکنون شرکت ملی پالایش و پخش به آن بازارها ورود پیدا کرده چراکه ما همیشه در کشور با خودمان رقابت می کنیم. ولی باید دقت داشت که تا حد مشخصی مجموعه های خصوصی می توانند با دولتی ها رقابت کنند و بیش از آن دیگر سبب از بین رفتن ظرفیت ها و توان خصوصی ها می شود.

وی افزود: متاسفانه این موضوع در بخش های دیگر صادرات نیز دیده می شود. اما اثرات آن برای منافع ملی مضرر است چراکه این رقابت ناسالم میان بخش دولتی و خصوصی در خارج از کشور سبب افزایش عرضه می شود. ولی باید بدانیم که بازار کشورهای همسایه محدود و کوچک است در نتیجه هرگونه افزایش عرضه سبب کاهش شدید قیمت می شود که نهایتا این رقابت ناسالم میان داخلی ها، سودش به جیب کشورهای خریدار محصولات ما می رود.

محاسبه خوراک با نرخ سنا و محصول با نرخ نیما

ولدخانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در بازارهای صادراتی و همچنین نحوه نرخ گذاری ها در زمینه خوراک و محصول گفت: متاسفانه نوعی تبعیض برای واحدهای تولیدی کشور وجود دارد به نحوی که خوراک را با نرخ سامانه سنا محاسبه کرده ولی محصولات‌مان با نرخ نیما در بورس قیمت‌گذاری می شود که گاهی اوقات پایین‌تر از نرخ نیما است. این موضوع نیز بر چالش های رقابت بخش خصوصی و دولتی افزوده است.

کارنامه موفق اورهال 

ولدخانی در ادامه به اورهال موفق مجموعه پتروشیمی شازند در سال جاری اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه اورهال مذکور در نوع خود کم‌نظیر و منحصر به فرد بود، انجام موفق آن سبب شد تا بتوانیم ادعا کنیم آماده خدمت‌رسانی در این حوزه به سایر مجموعه های پتروشیمی نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند ادامه داد: علاوه بر این، تامین بخش عمده‌ای از تجهیزات توسط صنعت‌گران ایرانی موجب شد تا یک واحد به دانش فنی ساخت توربین کمپرسور دست پیدا کند که تاکنون توسط زیمنس ساخته می‌شد.

خودکفایی در تولید سرنگ انسولین و جلوگیری از خروج 10 میلیون دلار از کشور

مورد دیگری که مدیرعامل پتروشیمی شازند به آن اشاره کرد، توانایی تولید محصول جدید از نوع گرید سرنگ بود که خودکفایی کشور را در تولید سرنگ انسولین در پی داشت. ولدخانی در این زمینه گفت: تا بیش از این سرنگ از کشور کره جنوبی وارد می‌شد  که در پی تحریم ها از واردات ان منع شدیم. اما به خواست وزارت بهداشت، مجموعه پتروشیمی شازند موفق به تولید این گرید مواد اولیه سرنگ شد که از خروج 10 میلیون دلاری ارز جلوگیری می کند.

مسئولیت های اجتماعی در اولویت پتروشیمی شازند است

مدیرعامل پتروشیمی شازند با اشاره به مباحث زیست محیطی که در مجموعه شازند اجرا می شود گفت: ما داوطلبانه به اجرای بسیاری از طرح های زیست محیطی اقدام کردیم که از مهم ترین آن ها طرح کهاب است. در این طرح روزانه 4 هزار لیتر بنزین ناشی از بخارات فرآورده‌ها استحصال می‌شود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت این فرآورده ، از انتشار آن در هوا جلوگیری می شود. 

وی همچنین به الزام پیمانکاران پتروشیمی شازند بر تامین تمام مواد و اقلام مورد نیاز از سطح استان اشاره کرد و گفت: به منظور حمایت از مشاغل و کارگاه های موجود در استان مرکزی، دستور داده شده تا اقلام مصرفی و مورد نیاز مجموعه پتروشیمی شازند از سطح استان تامین شود.

تکمیل زنجیره ارزش با همکاری دوجانبه

در پایان این نشست مدیران عامل دو شرکت پتروشیمی شازند و تبریز با امضای تفاهم نامه همکاری، فرصت جدیدی در توسعه و تکمیل زنجیره محصولات با ارزش افزوده بالاتر را فراهم کردند. این تفاهم نامه که قرار است به توسعه زنجیره ارزش محصول از برش c6 و تنوع بخشی تولید محصولات در پتروشیمی شازند و تبریز ختم شود، شامل استحصال بنزن، احداث کوره‌های نفتای سنگین، افزایش ظرفیت واحد اتیلن بنزن و مونومر استایرن، افزایش ظرفیت واحد پلی‌استایرن و سایر محصولات پلیمری زنجیره استایرن خواهد شد. در نتیجه مهم ترین هدف این سرمایه‌گذاری مشترک، جلوگیری از خام فروش در صنعت پتروشیمی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در این صنعت خواهد بود که ارزآوری قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

گفتنی است اجری عملیاتی این تفاهم نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت در مجموع به میزان 50 میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد بود. این سرمایه گذاری که به صورت سه مرحله ای اجرا خواهد شد، در طی دو سال قریب به 60 میلیون دلار از سوی پتروشیمی تبریز نیاز به سرمایه گذاری دارد و 20 میلیون دلار نیز از سوی پتروشیمی شازند سرمایه گذاری خواهد شد. در مطالعات اولیه اعلام شده است که در نتیجه تحقق این طرح، سالانه 12 میلیون دلار برای پتروشیمی شازند و ۳۸ میلیون دلار برای پتروشیمی تبریز سود حاصل خواهد شد.

پتروشیمی شازند