۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تشدید مازاد عرضه پلی‌اتیلن در ۲۰۲۰/ رد پای آمریکا در افت قیمت

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۵۹
کد خبر: 404439
تشدید مازاد عرضه پلی‌اتیلن در ۲۰۲۰/ رد پای آمریکا در افت قیمت

همچون بازار نفت که با ورود آمریکا، مازاد عرضه شدیدی شکل گرفته، در پلی‌اتیلن نیز سال جاری بازار این محصول با تشدید فروش از سوی تولیدکنندگان آمریکایی با کاهش شدید قیمت مواجه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین از سال ۲۰۰۲ میلادی که طیف وسیعی از کاربردهای پلی‌اتیلن در صنعت شناسایی شد، شاهد ورود پتروشیمی‌های چینی و آمریکایی در تصرف بازار فروش این محصول بودیم. ‌پلی‌اتیلن از انواع پلیمرهای گرمانرم است معمولا از ترکیب نفت خام و گازهای طبیعی به وجود می‌آید. پلی اتیلن  اکثرا در جهت ساخت ترکیبات پلاستیکی استفاده می‌شود.

اما با آغاز به کار واحدهای تولید پلی اتیلن (PE) آمریکا در سال 2019 این بازار با مازاد عرضه مواجه شد که نتیجه آن افت قابل ملاحظه قیمت این محصول بود. بنابر آمار در این سال در مجموع 6.9 میلیون تن به عرضه PE اضافه شد. 

همچنین با تشدید فعالیت واحدهای تولیدی در آمریکا، ‌انتظار می‌رود که در سال 2020 حدود 8.3 میلیون تن به عرضه اضافه گردد که از این میزان 4.8 میلیون تن توسط چین و 1.6 میلیون تن توسط آمریکا تولید خواهد شد. 

گفتنی است جنگ تجاری آمریکا-چین سبب شد آمریکا بازار خود را در چین از دست بدهد و به دنبال بازارهای جایگزین بگردد. برای این کار تولیدکنندگان آمریکایی قیمت خود را کاهش دادند که نتیجه آن افت بیشتر قیمت PE بود. 

داده های بازار حاکی از آن است که PE در سال 2020 با مازاد عرضه شدیدتری مواجه است که نتیجه آن فشار مضاعف بر قیمت خواهد بود. 

در شکل پروژه های PE که در سالهای 2019 تا 2021 به مرحله بهره برداری می‌رسند آمده است. 

 در حال حاضر چین، آمریکا و روسیه بیشترین ظرفیت را در تولید پلی‌اتیلن دارند که ایران در بین تولیدکنندگان پلی‌اتیلن در رده دهم قرار دارند.در ایران واحدهایی همچون پتروشیمی امیرکبیر، آریا ساسول، جم، تندگویان، ایلام، بندر امام، و پتروشیمی تبریز مشغول به تولید پلی‌اتیلن هستند.