۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت نفت درگیر هیجانات عرضه/ کاهش تولید اوپک کفایت نخواهد کرد

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۲۴
کد خبر: 404393
قیمت نفت درگیر هیجانات عرضه/ کاهش تولید اوپک کفایت نخواهد کرد

با وجود تاکید روسیه به همکاری بیشتر با اوپک در زمینه کاهش تولید، قیمت نفت که برای زمان کوتاهی رشد کرده بود، مجددا به سطوح قبل خود بازگشت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز معاملاتی هفته، قیمت نفت برنت در پی انتشار اخباری در خصوص همکاری بیش از پیش این کشور با اوپک در زمینه کاهش تولید، به بالای ۶۶ دلار صعود کرد. گفتنی است الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز گذشته بیان کرد: اوپک، روسیه و دیگر تولید کنندگان نفت که برای کاهش تولید و تقویت قیمت ها ائتلاف کرده اند، تا زمانی که این توافق موثر و نتیجه بخش باشد به همکاری خود ادامه خواهند داد و همکاری با اوپک تا زمانی که شرایط بازار ایجاب کند ادامه خواهد داشت.

از آنجاکه در یک سال اخیر شدت عرضه نفت افزایش یافته، آثار اخباری در خصوص کاهش تولید چندان بلندمدت نبوده و نمی‌تواند قیمت‌ها را چندان تحت تاثیر قرار دهد. از این شاهد آن هستیم که پس از یک جهش ۱.۵ درصدی در روز گذشته، قیمت نفت برنت مجددا به ۶۵ دلار در هر بشکه بازگشت.

امروز هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۵ دلار و ۷۶ سنت معامله می‌شود که تفاوت چشمگیری نسبت به معاملات هفته گذشته ندارد. همانطور که پیش از این نیز در تحلیل‌ها بیان شد، از  ۶۵ دلار  بعنوان محدوده مقاومتی مهمی برای نفت برنت یاد می‌شود که خروج از این کانال نیازمند عوامل بنیادی قوی از جمله اخبار خوش از پایان جنگ تجاری است.

شاخص نفت وست تگزاس نیز همسو با نفت برنت پس از یک رشد لحظه‌ای، به محدوده ۶۰ دلار بازگشته و هم‌اکنون در عدد ۶۰ دلار و ۷۵ سنت قرار دارد که درگیر شکستن مقاومت ۶۰ دلاری است.

تحلیلگران بر این باورند که استراتژی کاهش تولید اوپک به منظور کنترل قیمت‌ها در بازار تا پایان سه ماهه اول سال آینده میلادی اثرگذار خواهد بود و مجددا با رشد شارپی تولید نفت در آمریکا، اور هرگونه کاهش تولید خنثی خواهد شد. در نتیجه به منظور حفظ ثبات قیمت نفت، وزاری اوپک باید به فکر راه‌حل دیگری باشند.

17

18