۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بارندگی‌های بیش از حد نرمال با پراکنش غیر یکسان/ ورودی آب به سدهای خوزستان کاهش یافت

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸
کد خبر: 403746
بارندگی‌های بیش از حد نرمال با پراکنش غیر یکسان/ ورودی آب به سدهای خوزستان کاهش یافت

درحالی سال آبی جاری نیز شاهد بارندگی‌های بالاتر از میانگین بلندمدت بودیم که پراکنش بارندگی‌های یکسان نبوده و همچنان برخی استان‌ها درگیر کم‌آبی هستند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران امروز در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور گفت: در سال آبی گذشته، ۳۴۲ میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاد که دو برابر سال قبل از خود بود که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت نیز ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که در سال آبی جاری نیز  میزان بارندگی مطلوب بوده گفت: طی این مدت ۸۸ میلی‌متر بارندگی را در سطح کشور شاهد بوده‌ایم که نسبت به دوره مشابه درازمدت ۴۳ درصد افزایش و نسبت به سال آبی گذشته چهار یا پنج درصد کاهش داشته است.

حاج رسولی‌ها با تاکید بر این‌ مساله که در ۳۱ استان کشور علی‌رغم این‌که متوسط بارندگی ۴۳ درصد افزایش داشته اما در هفت استان کاهش بارندگی را داشته‌ایم، تصریح کرد: استان اردبیل ۵۱ درصد، آذربایجان شرقی ۴۲ درصد، آذربایجان غربی ۲۳ درصد، کردستان، ۱۹ درصد، خراسان شمالی ۲۶ درصد، گلستان ۱۸ درصد، چهارمحال و بختیاری ۹ درصد و اصفهان سه درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داشته است.

حاج رسولی‌ها ادامه داد: این در حالی است که در استان‌های هرمزگان شاهد ۳۶۶ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۳۹ درصد، کرمان ۱۳۷ درصد، بوشهر ۱۳۶ درصد، فارس ۱۰۵ درصد، سمنان ۸۵ درصد، تهران ۶۹ درصد، قم ۴۳ درصد و خراسان جنوبی ۴۷ درصد افزایش بارندگی‌ هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره تخصیص آب زراعی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی در اواخر آبان و اوایل آذر سال جاری، ورودی آب به چاه‌نیمه‌ها اوضاع بهتری داشت، بنابراین تخصیص آب نیز به شکل بهتری انجام گرفت؛ به این ترتیب کشاورزان این استان، آب اول خود را دریافت کرده‌اند و ادامه نزولات، باقی آب زراعی را در سیستم قدیم آبیاری تحویل می‌دهیم.

وی با بیان این‌که میزان آب تخصیص داده شده در بخش زراعی به این استان ۱۲۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: به طور کلی ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب توزیع آب به منظور کشت پائیزه در کشور داشتیم که در مقایسه با گذشته ۸۳ درصد افزایش تخصیص را نشان می‌دهد درحالی‌که رقم تخصیص آب زراعی در سال گذشته در کل کشور پنج میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، انسداد چاه‌های غیرمجاز را یکی از برنامه‌های این طرح عنوان کرد و افزود: تا قبل از آغاز طرح تعادل‌بخشی تعداد چاه‌های‌ مسدودشده غیرمجاز حدود ۱۸ هزار حلقه بود که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۶۳ هزار حلقه چاه مسدود شده است.

حاج‌رسولی‌ها در رابطه با نصب کنتورهای هوشمند گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد ۵۵ هزار حلقه چاه مجهز به نصب کنتور شده است و این درحالی است که تا قبل از سال ۱۳۹۴ در کشور حدود ۱۶ هزار حلقه چاه به کنتور هوشمند تجهیز شده بود.

وی رعایت الگوی کشت، کاهش سطح زیرکشت فضای باز و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب را مستلزم همکاری بیش از پیش وزارت جهاد کشاورزی و به‌ویژه کشاورزان عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، از اتمام مطالعات دو ساله و ابلاغ ضریب تعدیل کاهش پروانه‌ها برای تمامی دشت‌های کشور خبر داد و گفت: بر اساس آب قابل برنامه‌ریزی، میزان آبی که بایستی از پروانه‌ها کاهش یابد، محاسبه و به استان‌ها ابلاع شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به افزایش دو برابری تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها در سال ۹۸، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده است.

حاج رسولی‌ها با اشاره به برنامه‌های این مجموعه به منظور مدیریت سیلاب‌های احتمالی در کشور، گفت: پیش از این هر ساله به طور متوسط حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده که این رقم از ابتدای ۹۸ تاکنون با افزایش حدود چهار برابری به یک هزار ۴۰۰ کیلومتر رسیده است.

حاج‌رسولی‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر بارندگی‌های مناسب سال آبی گذشته بر بهبود وضعیت دشت‌ها و سفره‌های زیرزمینی در کشور، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که بارش‌های بی‌سابقه سال گذشته موجب شده حدود ۹۰ دشت کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته از شرایط منفی و افت سالیانه تراز آب زیرزمینی خارج شوند، اما موضوع خارج شدن دشت از وضعیت بحرانی، یک فرآیند زمان‌بر بوده و با یک سال بارندگی جبران نمی‌شود.

حاج رسولی‌ها درباره طرح‌های انتقال آب گفت: برای انتقال آب باتوجه به این‌که شرایط در دریای عمان و خلیج فارس به ویژه در دریای عمان مطلوب است، برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه دریای عمان از اولویت‌های طرح انتقال آب است، اظهار کرد: بعد از آن خلیج فارس و سپس شمال کشور در رتبه‌بندی انتقال آب باتوجه به شرایط قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید به این‌که وزارت نیرو برنامه‌ای را تدوین کرده است که تامین آب شرب در جنوب کشور متکی به آب شیرین‌کن‌ها باشد، تصریح کرد: انتقال آب به فلات مرکزی و شرق کشور به لحاظ فنی جای ابهام و سوال ندارد امابه لحاظ اقتصادی این طرح‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرند.

به گفته وی تا پایان امسال امکان انتقال آب به بخشی از صنایع گل‌گهر و معادن استان کرمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به انجام می رسد که این مساله نشان دهنده عملیاتی بودن این پروژه‌هاست.

حاج رسولی‌ها افزود: این مساله که انتقال آب برای پسته و سایر صنایع محقق شود، نیازمند ارزیابی اقتصادی است چراکه انتقال هر مترمکعب آب به طور میانگین چهار یورو یا به عبارتی ٥٠ هزار تومان در هر متر مکعب هزینه دارد.