۰ نفر

نفت شیل آمریکا همچنان جای عرضه اوپک را در۲۰۲۰ می‌گیرد

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 403521
نفت شیل آمریکا همچنان جای عرضه اوپک را در۲۰۲۰ می‌گیرد

اگر رشد تولید شیل آمریکا در سال ۲۰۲۰ نزدیک به پیش‌بینی ۹۰۰ هزار بشکه در روز آژانس بین‌المللی انرژی باشد، یکپارچگی ائتلاف اوپک+ با چالش مواجه خواهد شد.

 به گزارش فوربز، نفت شیل آمریکا در سال آینده میلادی هم سردمدار رشد تولید نفت در بین تولید کنندگان غیر اوپک خواهد بود و به سادگی افزایش تقاضای پیش بینی شده را پوشش خواهد داد. به این ترتیب قیمت نفت خام به سختی از محدوده 60 تا 65 دلار در هر بشکه ای که ماه هاست در آن متوقف مانده، بالاتر خواهد آمد و این خبر خوبی برای مصرف کنندگان نفت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سوال اینجاست که آیا این دوره قیمت متوسط انرژی ادامه خواهد داشت؟ در کوتاه‌مدت بله، حداقل برای یک سال دیگر. در حالی که تهدیدهایی برای ثبات قیمت نفت وجود دارد، بیشتر آنها قیمت نفت را پایین می برد و در آخر به نفع مصرف کنندگان و به ضرر شرکت های انرژی آمریکا است.

 روسیه و تولید کنندگان نفت اوپک همچنان سعی می‌کنند با کاهش تولید  از قیمت بالای نفت حمایت کنند. این ائتلاف که به آن اوپک+ می گویند، در 2020 وارد چهارمین سال پیاپی کاهش تولید می شود.

 این گروه اخیراً توافق کرده 500 هزار بشکه دیگر از تولید خود را کاهش دهد و در کل، روزانه 1.7 میلیون بشکه نفت را از بازار بیرون بکشد. احتمالا 400 هزار بشکه دیگی هم از تولید نفت عربستان کم خواهد شد ولی بستگی دارد سایر تولیدکنندگان تا چه حد به این قرارداد پایبند بمانند.

 آژانس بین المللی انرژی عقیده دارد چون افزایش عرضه نفت اوپک آهسته تر از تخمین های اولیه بوده و کاهش تولید ائتلاف اوپک بیشتر از حد انتظار است، کسری عرضه باعث بی‌ثباتی بازار مخصوصاً در نیمه اول 2020 خواهد شد.

 طبق آخرین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی در مورد بازار نفت، پیش ‌بینی می‌شود عرضه نفت غیراوپک به رهبری شیل آمریکا در 2020 روزانه 2.1 میلیون بشکه رشد داشته باشد. یعنی 200 هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی این آژانس در ماه نوامبر که نشان دهنده کند شدن فعالیت های حفاری و سرمایه‌گذاری در شیل آمریکاست.

 تقاضای جهانی برای نفت قرار است سال آینده 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این نرخ رشد آهسته تر از پیش‌بینی قبلی آژانس است یعنی دنیا روزانه 900 هزار بشکه نفت کمتر از تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک نیاز دارد.

 حتی اگر اوپک و شرکایش قرارداد کاهش تولید را تا پایان 2020 تمدید کنند، افزایش تولید سایر نقاط جهان مخصوصاً شیل آمریکا باعث بالا رفتن ذخایر نفت دنیا خواهد شد. ذخایر بیشتر نشان دهنده قیمت کمتر است.

 پیش بینی ها حاکی از کاهش قیمت جهانی نفت از 64 دلار در هر بشکه 2019 تا 61 دلار در هر بشکه در 2020 است و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال جدید میلادی به طور میانگین 5.50 دلار کمتر از قیمت نفت برنت خواهد بود.

 مشکل ائتلاف اوپک این است که کند شدن تولید شیل آمریکا آنقدر سریع نخواهد بود که اعضای این ائتلاف خیال راحتی داشته باشند و به نظر می رسد آنها از تحویل سهمشان در بازار به تولید کنندگان آمریکا خسته شده باشند.

 آژانس بین‌المللی انرژی سهم بازار را برای بشکه های نفت کشورهای عضو اوپک در 2020 ، 29 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند در حالی که این سهم در 2019 ، 29.9 میلیون بشکه در روز و در 2018 برابر با 30.8 میلیون بشکه در روز بود.

ریستاد انرژی پیش بینی می کند بخش شیل با وجود قیمت پایین نفت و کاهش سرمایه گذاری در اوایل دهه آینده همچنان توسعه یابد و قیمت نفت آمریکا تا میانگین 45 دلار در هر بشکه پایین بیاید.

بنابراین 2020 سالی حساس برای بازارهای نفت است. اگر رشد تولید شیل آمریکا نزدیک به پیش‌بینی 900 هزار بشکه در روز آژانس بین‌المللی انرژی باشد، یکپارچگی ائتلاف اوپک+ با چالش مواجه خواهد شد.

این چالش ها می تواند آینده عربستان را غیرقابل پیش‌بینی سازد و احتمالاً به قراردادهای تولید روسیه و اوپک پایان دهد.