۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

راهکارهای خلاصی از بنزین آلوده/تعلل دولت در اجرای طرح پتروپالایشی‌ها

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 402798
راهکارهای خلاصی از بنزین آلوده/تعلل دولت در اجرای طرح پتروپالایشی‌ها

درحالی هوای اغلب شهرهای کوچک و بزرگ‌کشور آلوده و ناسالم گزارش می شود که همواره در پرونده آلودگی هوا، انگشت اتهام به سوی بنزین با اکتان پایین نشانه می‌رود.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ چندین روز است که هوای اغلب شهرها مجال تنفس را از ساکنان‌شان گرفته و این موضوع امسال بیش از سه سال اخیر خودنمایی می کند. به عقیده کارشناسان، دو مقصر اصلی این پرونده، خودروهای بی‌کیفیت و بنزین‌ با استاندار پایین هستند. اما در خصوص بنزین باید گفت که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دولت وعده داد که به دلیل بالا بودن کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه، تاحدی مشکل آلودگی هوای کلانشهرها حل شود. اما شاهد آن هستیم که نه تنها مشکل کلانشهرها حل نشده که شهرهای کوچک نیز امسال به جمع شهرهای آلوده اضافه شده‌اند.

در این رابطه علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بخشی از بنزین مازاد تولیدی کشور را صادر می کنیم که قسمت مهمی از صادرات بنزین ما از پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. این پالایشگاه به دلیل آنکه با تکنولوژی روز تطبیق دارد تولیدات بنزینی آن نیز با کیفیت است.

وی در ادامه افزود: اما مسئله اصلی در آلایندگی بنزینی کشور، تولیدات پالایشگاه‌های قدیمی کشور است که بنزین خروجی از این پالایشگاه‌ها با اکتان پایین بوده و مستلزم چاره‌اندیشی فوری در خصوص این روند هستیم. بختیار راهکار باکیفیت‌تر شدن بنزین های اکتان پایین و آلاینده را، افزودن MTBE  به بنزین تولیدی پالایشگاه های کشور است.

این عضو کمیسیون مجلس راهکار دیگر خلاصی از دست بنزین آلوده را، به روزرسانی، ارتقا و بهینه سازی پالایشگاه ها دانست و بیان کرد: متولی اصلی تولید بنزین، وزارت نفت است که باید در جهت کاهش آلایندگی بنزین کار اساسی انجام دهد. در این رابطه نیز مجلس طرحی را به دولت ارائه داده در خصوص بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاری بازار سرمایه در تکمیل طرح های نیمه تمام پالایشگاهی و همچنین نوسازی پالایشگاه های قدیمی. در صورت راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام پالایشی، تقاضای نفت خام در کشور به میزان دو‌ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که این موضوع تا حد زیادی ما را از فروش نفت خام بی‌نیاز می‌کند.

اما به گفته بختیار متاسفانه هنوز هیچ اقدام جدی در خصوص کلید خوردن این طرح از سوی وزارت نفت انجام نشده است. وی افزود: با این روش هم مشکل تامین نقدینگی پالایشگاه ها برطرف می شود و هم چرخ اقتصاد از نقدینگی افسار گسیخته دو هزار هزار میلیارد تومانی  تا حدودی خلاص خواهد شد.

بختیار در تشریح این روش گفت: برای افزوده شدن بر جذابیت تامین مالی پروژه‌های پتروپالایشگاهی، علاوه بر تنفس خوراک، نرخ بازدهی این سرمایه گذاری را نیز  22 درصد در نظر گرفته شده که جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را نسبت به سپرده بانکی افزایش دهد. همچنین گفتنی است نرخ بازگشت سرمایه در این طرح ها نیز بسیار پایین خواهد بود که این نیز بر جذابیت سرمایه گذاری فعالان بازار سرمایه در طرح های پتروپالایشی خواهد افزود.