۰ نفر

وزیر اسبق نفت؛

اقتصاد دوست و رفیق نمی‌شناسد/ نفت هرگز روی زمین نمی‌ماند

۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 402074
اقتصاد دوست و رفیق نمی‌شناسد/ نفت هرگز روی زمین نمی‌ماند

محمد غرضی گفت‌: میزان فروش روزانه بازار فعلی جهان 108 میلیون بشکه نفت است؛ اگر واقعاً نتوانیم 2 درصد این آمار یعنی 2 میلیون بشکه بفروشیم، باید بدانیم کوتاهی از خودمان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتمادآنلاین، اقتصاد ایران بعد از خروج آمریکا از برجام با تحریم‌های جدیدی روبه‌رو شد که بالطبع فروش نفت ایران کاهش پیدا کرد. سوال این است که آیا واقعاً نمی‌توان برای مدیریت نفت و درآمدهای نفتی چاره‌ای دیگر اندیشید تا از پس هر تحریمی در مناسبات اقتصادی‌‌مان گره‌ کوری نیفتد؟

محمد غرضی با گفتن اینکه «دولت نباید بترسد» اظهار کرد: اقتصاد دوست و رفیق نمی‌شناسد و دنبال منفعت است. به همین دلیل باید سعی کنیم رابطه‌مان با کشورها را به نوعی مدیریت کنیم که بتوانیم حتی در شرایط تحریم هم به میزان معقول نفت بفروشیم. 700 سال پیش برای اولین‌ بار نفت توسط ایرانیان استخراج شده و حتی در کلمات مولانا هم اشاره‌هایی به آن شده است.

وزیر اسبق نفت گفت: همچنین باید در نظر داشت نفت از روزی که استخراج شده هیچ‌وقت روی زمین نمانده و به هر حال بین کشورها دادوستد شده است. در زمان جنگ پیشنهاد وزارت نفت را در حالی قبول کردم که به من گفتند: نفت ایران را نمی‌خرند، نمی‌ترسی؟ در پاسخ گفتم: دستم بشکند اگر ایران از فروش 60 میلیون بشکه‌ در روز 2 میلیون سهم نداشته باشد. در ‌آن چهار سالی که من بودم، با وجود همه گرفتاری‌ها، روزانه 2 میلیون بشکه صادر می‌کردیم. آن هم در شرایطی که روسیه و چین هم شریک سیاسی‌اقتصادی ایران نبودند.

او ادامه داد: میزان فروش روزانه بازار فعلی جهان 108 میلیون بشکه نفت است؛ اگر واقعاً نتوانیم 2 درصد این آمار یعنی 2 میلیون بشکه بفروشیم، باید بدانیم کوتاهی و اهمال از خودمان است و تقصیر را گردن این و آن نیندازیم.

وی افزود: متاسفم که بعضاً برخی از دولتی‌ها به وضوح از بدی شرایط می‌ترسند. قانون نانوشته‌ مدیریت به ما می‌گوید روی کسانی که به هر دلیل می‌ترسند اصلاً حساب نکنید.

محمد غرضی در پایان صحبت‌هایش گفت: ایران هم نفت دارد و هم در نظام بین‌الملل با وجود همه اعمال فشارها از جایگاه خوبی برخوردار است. شرح این شرایط نشان می‌دهد می‌توانیم با کار کارشناسی و اجرای دقیق برنامه‌ها نه تنها مشکل فروش پایین نفت را حل کنیم، بلکه در از میان برداشتن موانع دیگر هم موفق باشیم.