۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اخبار جنگ تعرفه‌ای و پایان هفته سبزرنگ نفتی/ جدال وست با مقاومت سنگین 60دلاری

۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷
کد خبر: 401740
اخبار جنگ تعرفه‌ای و پایان هفته سبزرنگ نفتی/ جدال وست با مقاومت سنگین 60دلاری

با اعلام اخبار مثبت فاز نخست توافق تجاری ، قیمت انواع نفت خام در آخرین معاملات روز گذشته با رشد بیش از 1.5 درصدی روبرو شد.

اقتصادآنلاین - شیما احمدی؛ همانطور که پیش بینی می شد، رئیس جمهور آمریکا سرانجام تحت فشار شدید احزاب مخالف، پیش از رسیدن به تاریخ 15 دسامبر و موعد اعلام تعرفه های جدید بر واردات چین، در خصوص توافق تجاری اقدام کرد. از این رو اخبار شب گذشته رسانه های چینی و همچنین توئیت ترامپ حاکی از آن بود که دو طرف چین و آمریکا، بر سر سند مرحله اول پایان جنگ تجاری و نبرد تعرفه ها به توافق رسیده اند.

توئیت ترامپ بدین مضمون بود که: "ما به یک توافق بسیار بزرگ در فاز اول با چین رسیدیم. آن ها با بسیاری از تغییرات ساختاری و خریدهای گسترده محصولات کشاورزی، انرژی و کالاهای تولیدی و سایر موارد دیگر توافق کردند.تعرفه های25درصدی باقی می ماند اما تعرفه های  15 دسامبر اعمال نخواهد شد.ما مذاکرات مربوط به فاز 2 را فورا آغاز خواهیم کرد تا اینکه بخواهیم منتظر انتخابات 2020 بمانیم. این یک توافق شگفت انگیز برای همه است."

دو طرف جنگ تعرفه ای اعلام کردند که به فاز نخست توافق تجاری دست یافته اند که به موجب آن بخشی از تعرفه های آمریکا علیه کالاهای چینی کاهش می یابد و در مقابل چین نیز خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را به میزان 50 میلیارد دلار افزایش خواهد داد. چین همچنین توافق کرده که در طی 2 سال 32 میلیارد دلار بیشتر محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری کند. اما مقامات چینی هیچ اشاره ای به رقم دقیق محصولات کشاورزی ای که قرار است از آمریکا بخرند اشاره نکردند.

این اخبار سبب شد تا شاخص نفت برنت پس از 92 روز با رشد 1.52 درصدی در محدوده 65 دلار و   22 سنت قرار گیرد. گفتنی است محدوده 65 دلار از نظر تکنیکالی، مقاومت مهمی برای این شاخص نفتی محسوب می شود و در صورت تداوم روند فعلی می توان به صعود قیمت برنت تا محدوده 66 دلار و 50 سنت نیز امیدوار بود.

شاخص وست تگزاس اینترمدییت نیز در روز گذشته رکورد جدیدی برای مدت سه ماهه اخیر به ثبت رساند و با جهشی مشابه نفت برنت، به رقم 60 دلار در هر بشکه رسید. تحلیلگران بر این باورند که در صورت ادامه اخبار خوش از بازارهای جهانی و تثبیت نفت وست تگزاس در محدوده 60 دلار، گام بعدی صعود این شاخص 61.28 دلار خواهد بود.

خبر دیگری که در میان هیاهوی جنگ تجاری مغفول ماند، ثابت ماندن نرخ بهره فدرال رزرو بود. فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست دو روزه خود نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است. باوجود ثابت ماندن نرخ بهره، اما صحبت های حاشیه ای این نشست امیدوار کننده بود و سبب تقویت بازارها شد.

01

02