۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اوپک بی‌دستاورد به پایان رسید/ نوسان‌های لحظه‌ای قیمت نفت در پی نشست۱۷۷

۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۳۹
کد خبر: 399862
اوپک بی‌دستاورد به پایان رسید/ نوسان‌های لحظه‌ای قیمت نفت در پی نشست۱۷۷

درحالی نشست اخیر اوپک و متحدانش به پایان رسید که باوجود توافق بر سر کاهش ۵۰۰هزار بشکه تولید نفت، قیمت‌ها در بازارهای جهانی دچار نوسان محدود شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ عصر امروز نشست مشترک وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک بعد از گذشت ۴ ساعت به پایان رسید.

مطابق با توافق نهایی این اجلاس، کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش از نخستین روز ژانویه ۲۰۲۰ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و۷۰۳ هزار بشکه می رسد. در این میان اما ایران، ونزوئلا و لیبی از هرگونه کاهش تولید معاف هستند.

نکته قابل توجه در این دو‌ روز، واکنش بازار جهانی نفت به توافق اوپک بود. قاعدتا می‌بایست قیمت نفت در پی اعلام توافق بر سر کاهش بیشتر تولید، رشد می‌کرد اما این‌طور نشد و پس رشد بازار در ساعات پایانی روز چهارشنبه، شاخص های  مهم نفتی مانند دبی، برنت و وست تگزاس تا قبل از نشست خبری امروز اجلاس روندی محدود نزولی به خود گرفتند. دلیل این نوع واکنش را می‌توان در پایبندی ۱۵۰ درصدی اوپک و متحدانش در کاهش تولید تا پیش از این نشست دانست. 

گفتنی است در نشست ۱۷۵ اوپک توافق شد به منظور تعادل عرضه نفت، تولید این گروه بزرگ و اوپک پلاس به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد اما در جریان اجرای این توافق، برخی اعضا از جمله عربستان بر شدت کاهش تولید افزود و سبب شد تا پایبندی به این توافق برابر با ۱۵۰ درصد اعلام شود یعنی  عملا چیزی حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پیش از توافق ۱۷۷ از تولید اوپک و متحدانش حذف شده بود.

dda8b002-9818-4a22-b18c-a48c4f983b30

از این رو به نظر می‌رسد کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی اوپک و متحدانش پیش از این نیز اجرا می‌شد و همین موضوع سبب شد تا قیمت نفت به انتشار نتایج این نشست واکنش منفی نشان دهد. همانطور که در تحلیل‌های پیش از این نیز اشاره شد کاهش تولید اوپک و متحدانش تاکنون بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده و همین امر سبب کم‌رنگ شدن اثر توافق اخیر اوپک و اوپک پلاس شد.

گفتنی است سهم اعضای اوپک در توافق برای تعمیق کاهش تولید نفت روزانه۳۷۵ هزار بشکه و سهم کشورهای غیرعضو اوپک ۱۳۴ هزار بشکه خواهد بود.

20ffff0d-1e07-448b-839f-faa1cd7d186d