۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از روزگار پاییزی اوپک/ سکوت وزرای نفتی حاضر در اجلاس ۱۷۷گمانه‌زنی‌ها سخت‌تر کرد

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲
کد خبر: 399575
آخرین اخبار از روزگار پاییزی اوپک/ سکوت وزرای نفتی حاضر در اجلاس ۱۷۷گمانه‌زنی‌ها سخت‌تر کرد

درحالی اعضای کشورهای عضو اوپک برای شرکت در نشست یکصد و هفتاد و هفتم این اجلاس وارد وین شدند که با سکوت مقامات شرکت کننده، بازار گمانه‌زنی‌ها از تصمیم نهایی این گروه داغ‌تر شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ صبح امروز وزیر نفت کشورمان به همراه تنی چند از مقامات به منظور شرکت در نشست ۱۷۷ اوپک برای تصمیم‌گیری در خصوص تمدید توافق کاهش تولید نفت وارد وین شد.

در این میان اما چند خبر کوتاه، حال و هوای سرد این نشست را بیشتر توصیف کرد. نخست اینکه همچنان هیچ خبر موثقی از وجود همدلی میان اوپک و اوپک پلاس به چشم نمی‌خورد. این بدان معناست که اگر حتی قرار باشد تصمیم کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال آینده میلادی نیز اجرا شود، مشخص نیست تمام متحدین اوپک نیز در این تصمیم همراه باشند.

از سوی دیگر این‌طور که از روند قیمت نفت و تاثیر تصمیمات اوپک در سال‌های اخیر مشخص است، دیگر نمی‌توان قدرت سابق را از این گروه بزرگ نفتی  انتظار داشت. بروز رقبای قدرتمندی همچون آمریکا در بازار فروش نفت و ظهور بازارهای جدید از مهم‌ترین عوامل کاهنده قدرت اوپک است. در نتیجه با موارد یاد شده و همچنین رشد تولید نفت در کشورهای غیراوپکی به ویژه امریکا و کاهش تقاضای نفت در جهان، جلسه این دوره اوپک با چالش تصمیم‌گیری مواجه است.

اما اخبار نشست اخیر با سکوت وزرای نفت حاضر در آن همچنان بصورت مبهم در میان رسانه‌ها دست به دست می‌شود. در این میان محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان، دیروز (چهارشنبه، ۱۳ آذرماه) اعلام کرد هیئت نمایندگی این کشور در نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، پیشنهاد می‌کند توافق جهانی کاهش تولید نفت تا پایان سال آینده میلادی تمدید شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تشدید کاهش تولید نفت کمک می‌کند یا نه، گفت: هر چیزی که لازم باشد، مطمئنم که آنها تصمیم درست را خواهند گرفت. در این رابطه تحلیلگران معتقدند تصمیم برای تمدید وضعیت فعلی تا سه ماه بعد از اتمام توافق (یعنی ماه ژوئن که جلسه بعدی اوپک برگزار می‌شود) برای نگه داشتن قیمت نفت در سطح ٦٠ دلار کافی نیست و اگر سطح بیشتری از تولید نفت اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها کاسته نشود، قیمت نفت کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که روسیه و اوپک به احتمال زیاد در مذاکرات این هفته در وین به اجماع دست می‌یابند. همچنین عنوان شده است که روسیه و اوپک باید درباره برخی موضوعات مربوط به سهمیه‌ها و همچنین چگونگی محاسبه تولید میعانات گازی روسیه در مجموع تولید این کشور، به توافق دست یابند چراکه روسیه خواهان این است که تولید میعانات گازی آن از سهمیه‌بندی معاف شود.

گفتنی است وزیر نفت ساعاتی دیگر در دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با محمد سانوسی بارکیندو، ‌دبیرکل این سازمان و مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا و رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک دیدار و گفت‌وگو می کند.