۰ نفر

مدیرعامل یک پتروشیمی به اقتصادآنلاین پاسخ داد؛

تشریح نحوه نرخ‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی/نابرابری نرخ ارز در تامین خوراک و فروش محصولات

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۸
کد خبر: 398493
تشریح نحوه نرخ‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی/نابرابری نرخ ارز در تامین خوراک و فروش محصولات

درحالی برخی موضوع پایین بودن نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را مطرح می‌کنند که فعالان این صنعت نسبت به نابرابری‌ها در محاسبه نرخ خوراک و فروش محصولات اعتراض دارند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در روزهای جاری که جامعه درگیر افزایش قیمت کالا و خدمات ناشی از افزایش قیمت بنزین است، برخی مطرح می‌کنند که نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی همچنان با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. 

در این رابطه ابراهیم ولد خانی مدیرعامل پتروشیمی شازند به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نه تنها خوراک واحدهای پتروشیمی در حال حاضر با ارز ۳۸۰۰ یا ۴۲۰۰ تومانی محاسبه نمی‌شود که خوراک نفتا را با قیمت فوب خلیج فارس و نرخ ارز بالاتر از نیمایی دریافت می‌کنیم. وی افزود: برای مثال اگر نرخ ارز نیمایی برابر با ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است، برای پتروشیمی‌ها این نرخ ارز برابر با ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند در ادامه گفت: افرادی که ادعا می‌کنند نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی از سال گذشته تغییری نکرده با رجوع به صورت‌های مالی پتروشیمی شازند درمی‌یابند که نرخ خوراک مایع از شش ماهه دوم سال گذشته تاکنون با رشد ۱۰۶ درصدی قیمت روبرو شده است. این درحالی است که نرخ فروش محصولات ما در این مدت تنها ۴۴ درصد افزایش داشته است.

وی با اعتراض نسبت به تفاوت نرخ ارز در محاسبه خوراک و فروش محصولات گفت: ما همواره این تقاضا را داشتیم که اگر نرخ ارز برای دریافت خوراک را ارز نیمایی در نظر می‌گیرند، محصولاتمان را هم با همان نرخ ارز نیمایی خریداری کنند، نه اینکه با نرخ ارز پایین‌تر محصول پتروشیمی‌ها را قیمت گذاری نمایند.  وی تاکید کرد که تاکنون با هر نرخ ارزی خوراک پتروشیمی را محاسبه کرده‌اند، قیمت گذاری محصولات حداقل ۴۰۰ تومان پایین‌تر محاسبه می‌شود.

این مدیرعامل  با اشاره به هزینه مازاد انتقال خوراک گفت: دولت متعهد به تامین خوراک پتروشیمی‌ها از طریق خط لوله است اما در پتروشیمی شازند ما اغلب بوسیله کامیون خوراک خود را از اقصی نقاط کشور تهیه می‌کنیم که علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، درصدی از این خوراک نیز مستهلک می‌رود. 

در نتیجه به نظر می‌رسد پتروشیمی‌های خوراک مایع در سطح کشور نیز از تورم و افزایش قیمت خوراک در امان نمانده‌اند.