۰ نفر

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری:

تعیین زمان اجرای اصلاح قیمت بنزین در اختیار شورای‌ عالی امنیت ملی بود

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۰:۵۰
کد خبر: 398428
تعیین زمان اجرای اصلاح قیمت بنزین در اختیار شورای‌ عالی امنیت ملی بود

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: رئیس‌جمهوری با حساسیت و دغدغه بسیار زیادی مسائل رخ داده در کشور پس از اصلاح قیمت بنزین را دنبال می‌کرد و سخنان ایشان هم به معنای سلب مسئولیت از خود نبوده و نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمود واعظی با نادرست خواندن برداشت‌های صورت گرفته درباره سخنان رئیس‌جمهوری در آذربایجان‌شرقی درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، گفت: منظور رئیس‌جمهوری به هیچ‌وجه سلب اختیار و مسئولیت از خود در قضیه اصلاح قیمت بنزین نبوده است، بلکه به تفویض اختیار به شورای عالی امنیت ملی کشور اشاره داشتند که در دولت‌های مختلف امری معمول بوده و از اساس محل اجرای طرحی در این ابعاد که نیازمند مشارکت همه ارکان نظام و دستگاه‌های غیردولتی و نظامی و انتظامی، شورای عالی امنیت ملی کشور است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره اصلاح قیمت بنزین عملی بسیار ضروری و مورد تایید و تاکید همه ارکان نظام بوده و اجرای آن هم شجاعت بسیار زیادی می‌طلبید، افزود: رئیس‌جمهوری با علم به اینکه اجرای این تصمیم حیاتی و ضروری از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است، شخصا در چند نشست مربوط به تصمیم‌گیری و چگونگی اجرای این طرح حضور داشت، اما سرانجام به‌منظور تسهیل در اجرای طرح و تصمیم‌گیری درباره زمان اجرای آن، اختیارات خود را به وزیر کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور تفویض کرد. طبیعی است تفویض اختیار به شورای عالی امنیت ملی کشور با هدف کار جمعی، هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های خارج از دولت و  تصمیم‌های کارشناسانه بوده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه رئیس‌جمهوری افزون بر نشست‌های شورای عالی هماهنگی اقتصادی و نشست‌های هیئت دولت، جلسات اختصاصی دیگری برای طرح اصلاح قیمت بنزین و نحوه هزینه‌کرد درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای توزیع بسته‌های حمایت معیشتی تشکیل و تصمیم‌گیری کرده است، گفت: وقتی آخرین بررسی‌ها و هماهنگی‌ها در این باره انجام شد، دکتر روحانی به آقای رحمانی فضلی دستور داد که هر زمانی شورای عالی امنیت ملی کشور مناسب تشخیص دادند رأسا اقدام کند.

واعظی با بیان اینکه از ماه‌ها پیش در نشست‌هایی که در وزارت کشور تشکیل شده بود در ارتباط با نحوه اجرا و روش تبلیغ و اطلاع‌رسانی این طرح نیز  کمیته‌هایی مسئول شده بودند که بتوانند با توجه به تجربه‌های گذشته تصمیم‌گیری کنند، تصریح کرد: از ظهر روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه که ناآرامی‌ها آغاز شد دکتر روحانی با نگرانی و حساسیت بسیار بالا مسائل را زیر نظر داشت و در تمام ۷۲ ساعتی که اغتشاش‌ها ادامه داشت با مسئولان ذی‌ربط در ارتباط بود. ایشان هم مانند سایر مسئولان از خسارت‌های مادی و معنوی وارد شده به مردم و کشور متأثر و ناراحت هستند و دستورهایی را نیز درباره جبران حداکثری خسارت‌های مادی و معنوی به دستگاه‌های مختلف داده‌اند.

وی عنوان کرد: به هر حال نباید از یاد برد که کشور در شرایط فشار حداکثری و حمله اقتصادی دشمن قرار دارد و در این فشار سنگین اقتصادی با نظر مثبت همه کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که از طریق اصلاح قیمت بنزین بتوانیم طرح عدالت اجتماعی و حمایت معیشتی از طبقات متوسط و کم‌درآمد را اجرا کنیم.