۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی اتاق در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

ادامه قاچاق سوخت در نتیجه واقعی نبودن نرخ بنزین/ احتمال عدم موفقیت دولت در اجرای طرح معیشتی

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷
کد خبر: 397673
ادامه قاچاق سوخت در نتیجه واقعی نبودن نرخ بنزین/ احتمال عدم موفقیت دولت در اجرای طرح معیشتی

یکی از اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که با قیمت فعلی بنزین هم قاچاق ادامه خواهد داشت چراکه همچنان با نرخ جهانی فاصله بسیاری دارد.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ تقی حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره روش اصلاح و اجرای طرح افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: اگرچه کمیسیون انرژی مطالعه مناسبی در خصوص شیوه اصلاح قیمت بنزین انجام داد و حتی موافق افزایش نرخ، بیش از مقدار فعلی بود اما مسلما روش اعلام آن مورد انتقاد ما قرار دارد.

او اضافه کرد: چند سال پیش کمیسیون انرژی پیشنهادی ارائه داده بود که باید سالانه 20درصد قیمت بنزین افزایش یابد تا هم بهای آن به نرخ جهانی نزدیک و هم جلوی قاچاق بیش از حد آن گرفته شود چراکه قاچاق روزانه 12میلیون لیتر سوخت مقدار بسیار بالایی است و به طور حتم میزان قاچاق بنزین در صدر این عدد قرار دارد.

این فعال بخش خصوصی به طرح معیشتی دولت در پی افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: پرداخت یارانه مستقیم برای کمک به اقشار کم درآمد، چه در دوره قبلی و چه الان مورد انتقاد ما است و مسلما راه‌های بهتری برای رسیدگی به دهک‌های پایین جامعه وجود دارد.

حجازی تصریح کرد: از طرفی دولت در حال حاضر از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد  و با این حجم از تعهدی که برای خود ایجاد کرده به نظر می‌رسد، اگرچه در صدد کمک به اقشار ضعیف جامعه است اما در ادامه اجرای این هدف چندان موفق نخواهد بود، کما اینکه همین حالا‌ هم افراد بسیاری را از لیست یارانه‌بگیران طرح معیشتی بنزین حذف کرده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق درباره تاثیر قیمت فعلی بنزین در جلوگیری از قاچاق سوخت بیان کرد: اگر قیمت بنزین حداقل به حدود 20درصد نرخ جهانی که حدود یک دلار معادل 10 تا 12هزار تومان است، می‌رسید می‌توانستیم بگوییم قیمت جلوی قاچاق را خواهد گرفت اما حالا که حدود 9هزار تومان با بهای جهانی بنزین فاصله دارد تاثیری بر توقف روند قاچاق نخواهد گذاشت.