۰ نفر

پارچه‌ای ارزان که از گرمای بدن الکتریسیته تولید می‌کند

۳ آذر ۱۳۹۸، ۲۳:۴۲
کد خبر: 397096
پارچه‌ای ارزان که از گرمای بدن الکتریسیته تولید می‌کند

محققان دانشگاه مالاگا واقع در اسپانیا نوعی پارچه ارزان‌قیمت طراحی کردند که قادر است از تفاوت دمای بدن و محیط اطراف، الکتریسیته تولید کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تاکنون عناصر فلزی به عنوان رسانای الکتریکی در تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما در این پروژه محققان یک گام به جلو برداشته و با استفاده از مواد سبک، ارزان‌قیمت و غیرسمی توانستند جریان الکتریکی تولید کنند. آنها در واقع برای تولید این پارچه از آب، نوعی الکل طبیعی موسوم به اتانول که از پوست گوجه به دست آمده و نانوذرات کربنی استفاده کردند. نفوذپذیری این محلول با دریافت گرما افزایش یافته و به رشته‌های کتان می‌چسبد و خصوصیات الکتریکی مانند تلوریوم، ژرمانیوم و سرب به دست می‌آورد.
محققان با استفاده از این پارچه لباسی را طراحی کردند که گرمای حاصل از فعالیت بدنی شخص را دریافت می‌کند و با بهره‌برداری از اختلاف دمای بدن و محیط اطراف می‌تواند جریان الکتریکی تولید کند. اکنون محققان در تلاشند تا تجهیزات الکتریکی را بسازند که درون لباس نصب شده و برای مثال امکان درخشش لباس یا شارژ گوشی هوشمند را بدون نیاز به شارژر فراهم کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.