۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ورود پتروشیمی ارومیه به بورس در 6ماه آینده/ افزایش سرمایه ۷۵درصدی در دستور کار پترول

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 395772
ورود پتروشیمی ارومیه به بورس در 6ماه آینده/ افزایش سرمایه ۷۵درصدی در دستور کار پترول

مدیرعامل پترول از ورود پتروشیمی ارومیه تا سه ماهه ابتدایی سال آینده و همچنین راه‌اندازی طرح اوره لردگان و پلی‌پروپیلن ایلام در بهمن‌ماه خبر داد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس، رسول اشرف‌زاده مدیرعامل پترول به تشریح عملکرد این مجموعه و انجام تکالیف مجمع گذشته پرداخت. وی با اشاره به سرعت بخشیدن در راه‌اندازی سه طرح اوره آمونیاک اردگان، PP ارومیه و اولفین ایلام، گفت: راه‌اندازی اوره لردگان در سه فاز تعریف شد که فاز اول در مدار قرار گرفتن تاسیسات جانبی بود که از پیش آماده شده بود. فاز دوم ایمنی است که مهمترین نقطه برای راه اندازی که در این مرحله نیز کوره‌ها روشن شده و نهایتا در مدار تولید قرار گرفتن آمونیاک تا ماه آینده است. اشرف زاده افزود: در نتیجه ما در بهمن‌ماه سال جاری شاهد بهره‌برداری و راه‌اندازی این واحد خواهیم بود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید این محصول در کشور می‌افزاید.
مدیرعامل پترول در ادامه نوید ورود پتروشیمی ارومیه به بورس را تا سه ماهه اول سال آینده داد و گفت: در گذشته این واحد زیان‌ده بود اما قریب به چهار سال است که به سوددهی رسیده و امیدواریم با تلاش‌های انجام شده در سه ماهه ابتدایی سال آینده سهام این پتروشیمی نیز در بورس عرضه شود. اشرف‌زاده همچمین در خصوص افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: در حال حاضر سرمایه شرکت بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است که در نظر داریم تا پایان سال این رقم را به ۳۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. گفتنی است این افزایش سرمایه از محل مطالبات و سود انباشته خواهد بود.
وی در خصوص راه‌اندازی واحد اولفین ایلام نیز گفت: از آنجاکه خوراک اصلی واحد پلی‌اتیلن، اولفین است، ما در دستور کار خود تسریع در راه‌اندازی واحد اولفین را داشتیم که این واحد نیز اخیرا در مرحله پیش‌راه‌اندازی قرار گرفته است. از این رو طبق گفته مدیرعامل پترول، در بهمن‌ماه سال جاری، این واحد پتروشیمی نیز بصورت کامل در مدار تولید قرار خواهد گرفت که به میزان ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن در کشور افزوده می‌شود.
مدیرعامل پترول همچنین به تکمیل طرح‌های پتروشیمی صدف عسلویه و لاستیک مصنوعی این مجموعه اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این دو مجموعه، تامین نیازهای ارزی و ریالی بود که در روزهای اخیر این مهم انجام شد و بالغ بر ۹۰ میلیون یورو تامین شد و البته ۲۸۰ میلیارد ریال نیز بصورت ریالی فراهم شد. 
اشرف‌زاده ضمن تاکید بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی گفت: از ابتدا در تلاش بودیم تا بحث تکمیل زنجیره ارزش در طرح‌های پترول دیده شود چراکه محصولات پایین‌دست پتروشیمی از ارزش افزوده بیشتری برخوردارند که این امر می‌تواند سودآوری پترول را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته اشرف زاده تکمیل زنجیره ارزش چهار مزیت دارد که از جمله آن‌ها می توان به سرمایه‌گذاری پایین و رغبت بخش خصوصی در مشارکت برای تامین مالی و عدم نیازمندی به نیروهای متخصص با سطح بالا اشاره کرد. همچنین ارزش افزوده بالا و نرخ قابل قبول بازگشت سرمایه در این طرح‌ها از دیگر مزایای تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین‌دست پتروشیمی است.