۰ نفر

سخنگوی سازمان ساتبا اعلام کرد:

سهم یک درصدی انرژی‌های نو در سبد تامین برق کشور

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 394003
سهم یک درصدی انرژی‌های نو در سبد تامین برق کشور

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران سهم انرژی‌های نو در سبد تامین برق به خصوص برای خانه‌ها را کمی بیش از یک درصد اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «جعفر محمدنژادسیگارودی»افزود:‌ اکنون میزان تولیدبرق از انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۵۰ مگاوات رسیده‌است و این درحالی است‌که ظرفیت تولید برق در کشور ۸۰ هزارمگاوات است که نشان می‌دهد سهم انرژی‌های  نو وتجدیدپذیر کمی بیش از یک درصد است.

انرژی‌نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده استفاده می‌شود،‌ از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.

این نوع انرژی‌ها معایب سوخت‌های فسیلی مانند افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست‌محیطی را ندارد علاوه بر این منابع تولید آن‌ها تمام ناشدنی و نامحدود است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران زمان بازگشت سرمایه گذاری‌ها در انرژی‌های نو و تجدید پذیر را پنج سال عنوان کرد و گفت: با مصوبه جدید وزارت نیرو در باره افزایش قیمت خرید تضمینی برق از این نوع نیروگاه‌ها انتظار می رود استقبال مردمی بیش از گذشته شود.

محمد نژاد سیگارودی افزود: پیشتر از یک طرف به دلیل نوسان قیمت ارز و از طرف دیگر قیمت پائین خرید برق از این نیروگاه‌ها استقبال مردمی کاهش یافته بود که با تثبیت قیمت ارز و افزایش قیمت خرید برق میزان استقبال از این نوع انرژی بیشتر نیز خواهد شد.

«سید محمد صادق زاده» رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران ۱۲ آبان ماه امسال با اشاره به استقبال خوب مردم از احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر پشت بامی، گفت: این نیروگاه برای خانواده‌ها ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد به همراه دارد.

معاون وزیر نیرو در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، افزود: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق تولیدی این نوع نیروگاه‌ها را هر کیلو وات ساعتی به قیمت یک هزار و ۴۰ تومان خریداری می‌کند.

صادق زاده خاطرنشان ساخت: میزان افزایش سقف نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی به ۱۰ کیلو وات رسیده و مردم می‌توانند با هزینه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان از این نوع نیروگاه بر بام خانه‌های خود نصب کرده و از منافع آن بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: همه استان‌های کشور استعداد نصب نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی را دارند و در سواحل دریای خزر میزان تابش خورشید از بعضی کشورهای اروپایی بیشتر است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تولید برق این نیروگاه ها به دلیل مصرف در محل تلفات ندارد آن را بهترین نوع تولید برق برشمرد و چنانچه تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی در کشور افزایش یابد، نیازی به سرمایه‌گذاری‌های سنگین نخواهیم داشت.