۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تکرار داستان نایاب شدن بنزین سوپر برای گاز مایع/ ورود بی‌موقع گاز ال‌پی‌جی بر روی تابلوی بورس انرژی

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۵
کد خبر: 393482
تکرار داستان نایاب شدن بنزین سوپر برای گاز مایع/ ورود بی‌موقع گاز ال‌پی‌جی بر روی تابلوی بورس انرژی

یکی از دلایل کمبود گاز مایع یا همان گاز کپسول گاز در روزهای اخیر، رونق گرفتن صادرات آن از طریق بورس انرژی است که عدم برنامه‌ریزی درست و زمان‌بندی شده برای عرضه این فرآورده نفتی در بازارهای صادراتی سبب گله مندی مصرف کنندگان داخلی بویژه در بخش خانگی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین با فرارسیدن فصل سرما، خبر از کمبود و گرانی گاز LPG که برای روستاها و مناطق گازکشی نشده مورد استفاده قرار می گیرد در روزهای اخیر منتشر شد. این در حالی است شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، دلیل این نایاب شدن را مربوط به توزیع از طریق شرکت های خصوصی مطرح می کند اما سازمان حمایت دلیل اصلی را افزایش صادرات این فراورده در ماه های اخیر مطرح کرده است.

در این رابطه اهالی  مناطق شرقی کشور و روستاهای اطراف تهران نیز از کمبود و گرانی کپسول های گاز  LPG شکایت داشته و بعضا مطرح کرده اند که چندین روز است دسترسی به این کپسول گازمایع بسیار سخت شده بطوری‌که تهیه هر یک سیلندر برابر با 45 هزار تومان آب می خورد.

در این رابطه ویس کرمی مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام داشته که تنها وظیفه تامین اولیه   LPG مورد نیاز تمام مشترکین و مصرف کنندگان در سطح کشور بر عهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است. به گفته کرمی، وظیفه نظارت بر توزیع، برعهده وزارت صمت است. اما روابط عمومی وزارت صمت از این مسئولیت اظهار بی اطلاعی کرده است.

در این بین یکی از مدیران شرکت های توزیع می گوید: سهمیه گاز شرکت‌های توزیع کننده به میزان 20 درصد کاهش یافته و این به دلیل آن است که دولت مشتریان خوبی در صادرات بدست آورده که این صادرات به نفع کشور و منافع ملی است اما چون سازوکار آن به درستی تدوین نشده نتیجه آن کسری توزیع گاز در بخش خانگی است. ولی تخلف برخی شرکت های توزیع کننده در خصوص عدم توزیع سهمیه گاز کپسول در شبکه خانگی و فروش آن به رانندگان و سیستم حمل و نقل نیز در این رابطه بی تاثیر نیست.

اما اطلاعات بورس انرژی در ماه های اخیر بر صادرات گاز مایع صحه می گذارد. در این خصوص علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی بیان داشت: از ابتدای مردادماه سال جاری عرضه گاز مایع در بورس انرژی شدت گرفته است. مطابق با آمار در این مدت سه ماهه مجموعا 271 هزار تن از طرف شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی گاز در بورس انرژی معامله شده است.

در نتیجه به نظر می رسد دلیل اصلی کمیاب شدن گاز مایع، ورود بی موقع این فرآورده نفتی به تابلوی بورس انرژی و صادرات بی وقت آن است که عدم برنامه ریزی به موقع برای تامین گاز شبکه خانگی در فصل سرما که انگشت اتهام را به سمت صاردات نشانه گرفته است. صادراتی که با برنامه ریزی می تواند سبب تقویت منافع ملی  و رضایت مصرف کننده داخلی شود.

همچنین  تقوی مدیرنظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت دلیل اصلی کمبود گاز مایع، صادرات این فرآورده دانست و گفت: بررسی های ما نشان می دهد که در روزهای اخیر میزان توزیع این فرآورده کاهش یافته و همین موضوع سبب کمیاب و گرانی آن شده است.

تقوی با تاکید بر رعایت قیمت مصوب توسط توزیع کنندگان سیلندر گاز، از برخورد با هرگونه گران فروشی در این بخش خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت مصوب مصرف کنندگان برای سیلندر 2 کیلوگرمی، 1820 تومان و قیمت مصرف کننده سیلندر 11 کیلوگرمی، 8700 تومان است.