۰ نفر

نماینده مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

ضرورت حذف یارانه انرژی/ خصولتی‌ها یک پای تثبیت یارانه انرژی هستند

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱
کد خبر: 393235
ضرورت حذف یارانه انرژی/ خصولتی‌ها یک پای تثبیت یارانه انرژی هستند

دولت سالانه بالغ بر 45 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می کند که بخش اعظمی از آن نصیب شرکت های و صنایع خصولتی می شود که محصولاتشان را با نرخ ارز به فروش می رسانند.

به گزارش اقتصادآنلاین، چندی است که خبر حذف یارانه دهک های ثروتمند جامعه مطرح شده اما در این میان همچنان شاهد هزینه کرد 45 میلیارد دلاری دولت در خصوص ارائه یارانه انرژی هستیم. البته بخش اعظمی از این یارانه بصورت تعرفه برق صنعتی در اختیار صنایع قرار می گیرد و این در حالی است که به اذعان مسئولان صنعت برق کشور، بزرگترین چالش این صنعت، اقتصاد آن است.

محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نمی توان گفت که حذف یارانه دهک های پُردرآمد، مقدمه ای برای حذف یارانه انرژی در کشور باشد. اما زمانی می توان به حذف یارانه انرژی امیدوار بود که اگر فرهنگ مصرف بهینه انرژی و سبک و سیاق مدیرتی آن در صنایع کشور بصورت الزام تدوین شود، زمینه قطع یارانه انرژی فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به یارانه 45 میلیارد دلاری انرژی به بخش صنعت و خانگی گفت: درحال حاضر بخش عمده ای از یارانه انرژی به صنایعی اختصاص می یابد که محصولات خود را صادر می کنند اما همچنان برقشان با تعرفه برق صنعتی و یارانه ای محاسبه می شود.

نجفی ضمن تایید مشکل ساز بودن شرکت های خصولتی در صنایع کشور گفت: در حال حاضر شرکت های بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن در بخش صنعت کشور فعال هستند که دست دولت از این شرکت بطور کامل قطع نشده و خصوصی سازی به معنای واقعی در این شرکت ها صورت نگرفته است. از این رو دولت نیز در جهت حذف یارانه انرژی در این شرکت ها بر سر دو راهی قرار گرفته چراکه در صورت قطع یارانه انرژی، سودآوری این شرکت ها کاهش می یابد.

این عضو کمیسیون صنایع اما یکی دیگر از دلایل عدم حذف یارانه انرژی از سوی دولت را نگرانی از واکنش اجتماعی بیان کرد و گفت: ترس دولت از برآشفتگی اجتماعی ناشی از افزایش قیمت انرژی در کشور است. اما باید زیرساخت هایی فراهم شود تا این نارضایتی ها به حداقل کاهش یابد. چراکه قرار نیست ما تا ابد یارانه انرژی پرداخت کنیم.

وی یکی از راه های کاهش آشفتگی اجتماعی را بکارگیری صحیح منابع حاصل از حذف یارانه انرژی در جهت تسهیل زندگی مردم برشمرد و گفت: دولت برای شروع گام برداشتن در جهت حذف یارانه انرژی باید سعی در افزایش اعتماد عمومی نماید که این جز به هزینه کرد منافع حاصل از حذف یارانه انرژی به نفع افزایش رفاه اجتماعی حاصل نمی شود.