۰ نفر

سقوط آزاد صادرات خدمات فنی و مهندسی برق

۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 392201
سقوط آزاد صادرات خدمات فنی و مهندسی برق

سقوط آزاد صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق در حالی است که طی دولت های یازدهم و دوازدهم بارها از سوی مسئولان وزارت نیرو بر اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی تأکید شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، صنعت برق ایران با رسیدن به توانمندی روز جهان در فناوری، دانش، مهندسی، طراحی و اجرای پروژه‌ها و همچنین خودکفایی 95 درصدی در طراحی و ساخت تجهیزات این صنعت، ظرفیت بسیاری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد؛ به طوری که فعالان و صاحب‌نظران این صنعت، از ظرفیت سالانه صادرات 20 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی صنعت برق خبر می دهند.

با وجود ظرفیت‌های بسیار برای استفاده از درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم ملی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق، شاهد سقوط آزاد سهم ایران در این عرصه هستیم.

پیام باقری، نایت رئیس سندیکای صنعت برق  در این خصوص گفت: با وجود ظرفیت 20 میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی برق، از این ظرفیت استفاده نمی شود.

وی افزود: در سال 90 صادرات خدمات فنی و مهندسی برق به بیش از 4 میلیارد دلار رسید، این رقم در سال 94 به 2.4 میلیارد دلار کاهش یافت؛ در ادامه در سال 96 تنها 498 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشتیم و این رقم برای 10 ماهه اول سال 97 به 111 میلیون دلار کاهش یافت.

نایت رئیس سندیکای صنعت برق  تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری نیز شاهد افت بیش از پیش صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق بودیم و پیش بینی می کنم که در سال 98، حتی به آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی برق در سال گذشته هم نرسیم.

 سقوط آزاد صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق در حالی است که در طی دولت های یازدهم و دوازدهم بارها از سوی مسئولان وزارت نیرو بر اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی تأکید شده و هر سال در سخنرانی های مختلف از برنامه ریزی برای توسعه این بخش خبر داده اند، اما آنچه در عمل می‌بینیم افت عجیب سهم ایران از صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعتی است که هم در آن خودکفا هستیم و هم ظرفیت‌های بسیاری برای دردست گرفتن بازار کشورهای همسایه داریم.