۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرصت رونق صادرات برق محیا است/ دولت به‌تنهایی قادر به حل معضل اقتصاد برق نیست

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبر: 391978
فرصت رونق صادرات برق محیا است/ دولت به‌تنهایی قادر به حل معضل اقتصاد برق نیست

باتوجه به افزایش نرخ ارز در کشور به نظر می‌رسد زمینه برای سودآوری هرچه بیشتر صادرات برق فراهم شده است که البته این موضوع نیازمند تبیین استراتژی‌های مناسب و هماهنگ است که البته این صادرات تاحدی می‌تواند چالش اقتصاد صنعت برق را کاهش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدحسن متولی‌زاده مدیر عامل شرکت توانیر در مراسم اختتامیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران موضوع اقتصاد برق را اساسی‌ترین مسئله این صنعت اعلام کرد و گفت: دولت به تنهایی قادر به حل این موضوع نیست؛ بنابر این نیازمند همکاری هر چه بیشتر تعامل بخش خصوصی و دولتی برای حل مسائل مرتبط با این حوزه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای دست‌یابی به بازار‌های جدید در صنعت برق چندین روش شناسایی و مقدمات اجرای آن نیز آغاز شده است، ادامه داد: برخی از همسایگان ایران به دلیل مراودات برقی مطالباتی دارند که بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شده است تا بخشی از این مطالبات به شکل تجهیزات در اختیار کشور‌های هدف قرار بگیرد.

متولی‌زاده ادامه داد: برای ایجاد بازار جدید درصدد توسعه صادرات و فروش انرژی به کشور‌های منطقه هستیم. در خواستی در این ارتباط به مراجع قانونی ارسال و مجوز آن دریافت شده است که براساس این مجوز شرکت توانیر مسئولیت این مهم و پوشش این خدمات را بر عهده خواهد گرفت.

در این مراسم همچنین معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: امروز توسعه صادرات در صنعت برق نیازمند تدوین راهبرد ویژه و برنامه‌ریزی است که براساس آن اهداف مربوطه را تحقق بخشد.

همایون حائری افزود: نبود راهبرد و برنامه ریزی دقیق صادرات را مشکل خواهد کرد.

وی افزایش نرخ ارز را بهترین شرایط پیش آمده برای توسعه صادرات در زمینه های مختلف دانست و گفت: صادرکنندگان باید با برنامه‌ریزی از این شرایط استفاده کنند.

حائری بر هم افزایی شرکت‌ها و بنگاه‌ها برای توسعه صادرات تاکید کرد و در عین حال خواستار آن شد که شرکت‌ها از رقابت منفی در صادرات به شدت پرهیز کنند.

به اعتقاد وی،  هم‌افزایی فنی از ملزومات توسعه صادرات محسوب می شود که باید به آن توجه داشت و نوآوری و ارتقای فناوری را از ضروریات توسعه صادرات بر شمرد.

حائری گفت: توجه به بازارهای هدف و مطالعه دقیق آنها برای توسعه صادات مهم است و باید بر مبنای وزن هر بازار اقدام به صادرات کرد تا موفقیت حاصل شود.