۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلایل ناکامی تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر/ اقتصاد انرژی بزرگترین چالش صنعت برق

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 391951
دلایل ناکامی تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر/ اقتصاد انرژی بزرگترین چالش صنعت برق

درحالی در برنامه ششم توسعه تولید 4500 مگاوات برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر هدف‌گذاری شده بود که تنها 5 درصد از این میزان محقق شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت برق مدیرعامل ساتبا طی نشست خبری به تشریح تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت و گفت: در هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه تولید 4500 مگاوات برق از نیروگاه های تجدیدپذیر تعیین شده بود که از این میزان تنها 5 درصد آن یعنی841 مگاوات محقق شده است. وی دلیل این موضوع را مخالفت با ماده 39 قانون ششم توسعه در بخش سرمایه گذاری‌های نیروگاه های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: از سویی دیگر نمایندگان مجلس نه تنها با افزایش قیمت حامل های انرژی مانند برق مخالفند بلکه حتی اصرار دارند که این نرخ کاهش یابد و طبعا در چنین وضعیتی دولت هم نمی‌تواند وارد عمل شود.

سیدمحمد صادق زاده در مورد افزایش نرخ خرید برق تجدیدپذیر نیز گفت :افزایش 30 درصدی نرخ خرید برق تجدیدپذیر ها موجب اقبال سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است و شاهد مثال این اقبال، تولید تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور طی سال‌های اخیر است.

وی همچنین در خصوص نیروگاه های پسماند سوز، با تاکید بر اینکه هم اکنون 6 واحد از اینگونه نیروگاه ها در حال بهره برداری هستند گفت: باید به یادداشت در زمینه توسعه نیروگاه های زیست توده و پسماند سوز در کشور 800 مگاوات استعداد وجود دارد و فرار بر این است که نیمی از این میزان تحت پوشش وزارت نیرو باشد ، اما یکی از مباحث موجود در این زمینه آرا مختلف علمی است که برپایه ان این پرسش پیش می آید که آیا اساسا تولید برق از ناحیه زباله و پسماند در هرمنطقه ای توجیه پذیر است یا روش‌هایی مانند تفکیک زباله مقرون به صرفه تر است؟ بنابراین توسعه نیروگاه های پسماندسوز همچنان نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

مدیرعامل سازمان ساتبا در ادامه با تاکید بر این‌که در حال حاضر اغلب تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های تجدیدپذیر درکشور تولید می‌شود، گفت: ابتدا و در طی سه سال نخست اغلب تجهیزات وارداتی بودند اما تاکنون همه فناوری‌های مورد نیاز در داخل کشور در حال احداث است و برای هر تجهیز سه یا چهار تولیدکننده وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیمانکاران، تولیدکنندگان و صاحبان فناوری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر هم اکنون از بسترهای بسیار مناسب تری برای توسعه فعالیت خود برخوردارند .

وی افزود: در اثر همین اقدامات هم اکنون دوخط تولید سه تولید کننده پنل خورشیدی و دو تولید کننده اینورتر خورشیدی و سایر تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور راه‌اندازی شده و برق تولیدی از این تجهیزات بین 10 تا 20 درصد گرانتر خریداری می شود‌.