۰ نفر

تشدید تظاهرات در عراق؛ تجمع در بندر و یک منطقه نفتی بصره

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
کد خبر: 391722
تشدید تظاهرات در عراق؛ تجمع در بندر و یک منطقه نفتی بصره

منابع رسانه‌ای از تشدید تظاهرات‌ها در استانهای مختلف عراق و تجمع معترضان مقابل بندر «ام القصر» و یک میدان نفتی دربصره خبر دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت عراق به دنبال راهکارهایی جدید برای اجرای مقررات منع آمد و شد شبانه در استان بغداد و استان‌های جنوبی این کشور برای مهار اعتراض‌های مردمی است. مقرراتی که طی پنج روز گذشته، نتوانسته، تظاهرات‌های مردمی عراق را مهار کند.

در بغداد، شمار زیادی از معترضان، شب گذشته را در دو میدان «التحریر» و «الطیران»، واقع در نزدیکی پل «الجمهوریه» سپری کردند و به نوشته «العربی الجدید» شمار آنها در مقایسه با شب‌های پیش بیشتر شده است.

به گفته یک مقام امنیتی در بغداد، نیروهای امنیتی به دنبال بررسی طرح‌هایی جدید برای اجرای شدیدتر مقررات منع آمد و شد شبانه  هستند که بستن جاده‌ها یک ساعت پیش از زمان مقرر (12 شب)، عدم اجازه خروج خودروها از محله‌های مسکونی به سوی مناطق اصلی بغداد که شاهد تظاهرات‌ها است، از جمله آنها است.

در مقابل، شهرهای «الناصریه»، «العمارة»، «نجف»، «کربلاء» و «بصره» نیز همچنان شاهد تظاهرات‌های مردمی است و نیروهای نظامی و امنیتی متعددی در مناطق مختلف این شهرها مستقرند.

بر اساس این گزارش، شهرهای الناصریه و الرفاعی در استان ذی‌قار، شهر «الرمیثة» بزرگترین شهر استان «المثنی»، استان واسط و مرکز آن یعنی «الکوت»، «القادسیه»  و مرکز آن «الدیوانیه» و نجف اشرف و کربلای معلی نیز از شب گذشته تاکنون شاهد تظاهرات‌های مردمی و اعتصاب بود.

منابع متعدد از جمله خبرگزاری «واع» عراق امروز اعلام کردند که ده‌ها نفر در حال تجمع در میدان الحبوبی در شهر الناصریه مرکز استان ذی‌قار هستند.

تجمع مقابل یک میدان نفتی و بندر أم قصر

منابع رسانه‌ای همچنین، از تداوم تظاهرات‌های مردمی در استان بصره، خبر دادند و اعلام کردند که ده‌ها نفر از شهروندان عراق، امروز  مقابل میدان نفتی «مجنون» تجمع کردند و مانع ورود برخی کارمندان و حضور آنها در محل کارشان شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «العهد»، نیروهای ضد شورش نیز خود را به محل این تظاهرات رسانده‌اند و با استفاده از آب فشار قوی، در تلاشند تا مانع نزدیک شدن تظاهرات‌کنندگان به حوزه نفتی شوند.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه امنیتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت، که معترضان در استان بصره، در پی ناکامی نیروهای امنیتی در متفرق کردنشان، امروز نیز در بندر «ام القصر» تجمع کردند.

وی افزود: فرماندهی نیروی دریایی ارتش عراق، راه ارتباطی میان مرکز البصره و ام القصر را از بیم رسیدن معترضان با سایر نقاط ام القصر بسته است. به گفته این منبع، بیش از صد زخمی در بیمارستان ام القصر بستری هستند و شماری دیگربرای درمان به مرکز بصره منتقل شده‌اند.

پایگاه خبری بغداد الیوم، نوشت که امروز نیروهای پلیس ضد شورش، برای برچیده شدن چادرهای معترضان مقابل بندر ام قصر تلاش کرده اما معترضان مقاومت کرده و پلیس نیز با استفاده از گازهای اشک آور تلاش کرده تا آنان را متفرق کند. گفته می‌شود شماری از معترضان مصدوم شده‌اند.

خبرگزاری «واع» عراق نیز ساعتی پیش گزارش کرد که شماری از معترضان موفق شده‌اند وارد بندر أم قصر شوند و پلیس نیز از گاز اشک‌آور استفاده کرده اما حدود صد و بیست معترض مقابل بندر ام قصر مصدوم شده‌اند. 

از روز جمعه، (دیروز اول نوامبر) تظاهرات‌کنندگان عراقی، بندر ام قصر را بسته‌اند. این در حالی است که تظاهرات‌های مردمی در بغداد و سایر استانهای عراقی همچنان ادامه دارد.

عراق از ماه اکتبر شاهد اعتراضات مردمی به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و وجود فساد در دولت است. با این حال با فرارسیدن ایام اربعین حسینی (ع)، اعتراض‌ها به بعد از پایان اربعین موکول شد. دور دوم این اعترا‌ض‌ها از جمعه هفته قبل (۲۵ اکتبر- سوم آبان) آغاز شده و همچنان در بغداد و شماری از استانهای مرکزی و جنوبی این کشور ادامه دارد.