۰ نفر

ضرر غول نفتی چینی از تحریم‌های آمریکا

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲
کد خبر: 390333
ضرر غول نفتی چینی از تحریم‌های آمریکا

شرکت نفت و گاز فراساحلی ملی چین (CNOOC) که بزرگترین تولیدکننده فراساحلی فعال در داخل و خارج از این کشور است، به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه چندین شرکت نفتکش چینی در حمل نفت و گاز خود به مشکل برخواهد خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آمریکا در اواخر سپتامبر چندین شرکت نفتکش چینی از جمله واحدهای شرکت کاسکو که بیش از ۴۰ نفتکش شامل ۲۶ ابرنفتکش دارد را به اتهام نقض تحریم‌های واشنگتن، در لیست سیاه قرار داد.

شی ویژی، مدیر مالی واحد CNOOC Limited شرکت CNOOC به رویترز گفته است: این تحریمهای روی کسب و کار ارسال نفت و گاز از میادین خارجی چین تاثیر منفی خواهد گذاشت.

گفته می شود شرکت CNOOC به دنبال کرایه کشتیهای حمل گاز طبیعی مایع (LNG) برای جایگزینی با کشتیهایی است که پیش از این مورد استفاده قرار می داد و اکنون به دلیل تحریم شدن شرکت کاسکو، قادر به استفاده از آنها نیست.

این مدیر شرکت CNOOC گفت: تحریمهای مذکور روی حجم تولید نفت و گاز ما تاثیر نخواهد گذاشت زیرا کاسکو تنها یک شرکت کشتیرانی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت CNOOC تولید ۱۲۴.۸ میلیون بشکه نفت برای سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ را گزارش کرد که ۹.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. تولید فراساحلی این شرکت در چین به میزان ۸.۹ درصد رشد کرد و تولید خارجی ۱۱.۲ درصد افزایش داشت که به دلیل مشارکت در پروژه های جدید میدان فراساحلی اگینای نیجریه و آپاماتوکس در خلیج مکزیکوی آمریکا بود.

در این حال پس از این که واشنگتن موافقت کرد مهلت موقتی دهد تا مبادلات با شرکت کشتیرانی نفتکش کاسکو نهایی شود، حداقل سه نفتکش حامل محموله های نفت آمریکا به مقصد آسیا در حرکت هستند. اقدام آمریکا در تحریم شرکتهای کشتیرانی چینی باعث افزایش سرسام آور هزینه های حمل نفت در سراسر جهان شد و میلیون دلار به هزینه هر سفر افزود.

رویترز به نقل از منابع کشتیرانی گزارش کرد واشنگتن صدور معافیتهای موقت برای تحویل نفتی که در نفتکشهای تحت تحریم مانده بود را در حدود ۱۵ اکتبر آغاز کرد.