۰ نفر

غول نفتی روسیه دلار را از معاملات حذف کرد

۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۲۳
کد خبر: 390133
غول نفتی روسیه دلار را از معاملات حذف کرد

بزرگترین شرکت نفت روسیه ارز مورد استفاده در قراردادهای خود را کاملاً از دلار آمریکا به یورو تغییر داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ایگور سچین مدیر عامل شرکت رز نفت گفت بزرگترین شرکت نفت روسیه  ارز مورد استفاده در قراردادهای خود را کاملاً از دلار آمریکا به یورو تغییر داده است. این اقدام رزنفت در جهت حفاظت از معاملاتش در برابر تحریم های آمریکا صورت گرفته است.

 تغییر ارز معاملات از دلار به یورو بخشی از سیاست گسترده تر روسیه برای کاهش وابستگی به دلار آمریکاست، ولی با توجه به نرخ منفی بهره که با این کار ایجاد می شود، احتمالاً نمی‌توان به سرعت نقش یورو را برای روسیه تقویت کرد.

سچین در یک مجمع اقتصادی در ورونای ایتالیا گفت:« تمام قراردادهای صادرات ما با یورو بسته می شود و توانمندی استفاده از ارز اروپا بسیار بالاست».

« در حال حاضر این یک اقدام اجباری برای محدود کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت است».

 رویترز در اوایل همین ماه گزارش داد که شرکت دولتی رزنفت یورو را به عنوان ارز قراردادی برای قراردادهای جدید صادرات   تعیین کرده است.

 واشنگتن تهدید کرده است نفت رزنفت را به خاطر فعالیت هایش در ونزوئلا تحریم می کند.رزنفت این اقدام آمریکا را غیرقانونی می‌داند.

مسکو به خاطر نقشش در بحران اوکراین و اتهام دخالت در انتخابات آمریکا مورد تحریم های مالی و اقتصادی آمریکا قرار گرفته است ولی روسیه تمام این اتهامات را رد می کند.

رزنفت سال گذشته ۵.۷ تریلیون روبل (۸۹ میلیارد دلار) نفت و محصولات نفتی صادر کرد.

نواتک، بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی مایع روسیه هم اعلام کرد در بیشتر قراردادهایش از یورو استفاده می کند تا تاثیر تحریم‌های آمریکا را از بین ببرد.

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواستار حذف دلار در معاملات این کشور شده تا خطر تحریم‌های بیشتر آمریکا را دفع کند . بانک مرکزی روسیه هم مقدار اوراق بهادار خزانه داری آمریکا را در ذخایر خود در  ۲۰۱۸ کاهش داده است.

 سهم یورو در صادرات روسیه از ۲۰۱۵ رو به افزایش بوده است ولی استفاده رزنفت از یورو احتمالاً تاثیر چندانی بر بازار ارز روسیه نخواهد گذاشت.

 بازار بورس مسکو اعلام کرد این اقدام رزنفت سهم یورو را درکل معاملات آن افزایش خواهد داد.