۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سهم ۱۲درصدی هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه/ افزایش سرمایه قریب‌الوقوع از سود انباشته

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 389164
سهم ۱۲درصدی هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه/ افزایش سرمایه قریب‌الوقوع از سود انباشته

​درحالی مجمع عمومی بزرگترین شرکت بورسی بازار سرمایه برگزار شد که این شرکت با دارا بودن سهم ۱۲ درصدی از بورس تهران، نوید افزایش سرمایه ۵۸۰۰ میلیارد تومانی را از محل سود انباشته به سهامدارانش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز جاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشمی خلیج فارس با حضور بیش از ۹۵ درصد سهامداران برگزار شد. جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در این مجمع گفت: در تحریم‌ها علیه ایران به صفر رسیدن صادرات نفت کشورمان و حذف محصولات پتروشیمی ایران از بازار جهانی هدف‌گذاری شده بود که هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشد و تأکید می‌کنم تحریم در بخش پتروشیمی کاملا شکست خورده است.

جعفر ربیعی در خصوص افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: مجمع عمومی فوق‌العاده این هلدینگ ظرف یک ماه آینده تشکیل خواهد شد و پیشنهاد ما افزایش سرمایه از ۹۱.۵ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است. وی افزود: این افزایش سرمایه صرفا از محل سود انباشته صورت می‌گیرد و با این افزایش سرمایه ارزش سهام بیش از ۶۵ درصد افزایش می‌یابد. ربیعی خاطرنشان کرد: سیاست ما تداوم پذیرش شرکت‌های هلدینگ در بورس است و تلاش ما این است که تا پایان سال دو شرکت دیگر از هلدینگ را وارد بورس کنیم که این شرکت‌ها می‌تواند بورس را تکان دهد.

وی همچنین  وی در خصوص طرح های در دست اجرای این هلدینگ نیز اظهار داشت: طرح‌های پتروشیمی لردگان، الفین ایلام، فاز نخست پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، بخش نخست فاز اول بهسازی و ساخت تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب و واحد سولفات پتاسیم ارومیه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل هادینگ خلیج فارس افزود: با بهره‌برداری از سه طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، الفین پتروشیمی ایلام و پتروشیمی لردگان تا پایان امسال، حدود 6 میلیون تن معادل 27 تا 28 درصد ظرفیت نصب شده هلدینگ خلیج فارس افزایش می‌یابد.

ربیعی در خصوص عرضه سهام سایر زیرمجموعه های هلدینگ در بورس نیز گفت: برنامه داریم شرکت های تابعه را در بورس ببریم و این تصمیم، بسیار سخت است. وقتی شرکتی در بورس می رود از دست مدیران خارج و همه چیز شفاف می شود، در نتیجه بسیار سخت است اما قول می‌دهیم که امسال دو شرکت دیگر را هم بورسی کنیم. "آریا ساسول"، "تند گویان" و "بوعلی سینا" سه شرکتی هستند که حداقل دو تا از آنها بورسی خواهند شد.

وی افزود: در سال گذشته رشد قیمت ارز سبب تورم شد. سال گذشته خیلی‌ها شک داشتند که پتروشیمی‌ها می‌توانند صادر کنند یا خیر اما بخش زیادی از ارز کشور را پتروشیمی‌ها آوردند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص موضوع طلب هلدینگ از شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: موضوع طلب هلدینگ خلیج فارس از شرکت بازرگانی پتروشیمی با آنچه‌ در دادگاه این شرکت مطرح است متفاوت است، در این دادگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به اخلال اقتصادی است و شاکی مدعی العموم است‌.

وی افزود: در جریان این کیفرخواست هلدینگ به سوالات متعدد پاسخ داد از جمله بخش طلب‌هایی است که هلدینگ خلیج فارس از این شرکت دارد که ۴۱۳ میلیون دلار است نه سه میلیارد دلار که بعضاً مطرح شده و این شامل طلب‌ها شرکت‌های نوری، پارس و بندر امام است و این مطالبه مورد تایید حسابرس هم قرار گرفت.ربیعی در ادامه گفت: این اطلاعات به بازپرس و دادستان گفته شده منتهی دادگاهی که الان در حال برگزاری است موضوعش چیز دیگری است و نه مطالبات ما، مطالبات ما باید از طریق داوری وصول شود و حقوقی ما بیش از سه سال پیش و قبل از این دادگاه وارد فرایند داوری شده است.  قاضی چندین مورد از ما اطلاعات خواستند و ما به دادگاه ارایه دادیم.هیچ فسادی در این مورد در هلدینگ رخ نداده و اگر قرار بود فسادی در این خصوص رخ دهد ما فرایند داوری را طبق قراردادها ادامه می‌دهیم و البته همکاری را با دادگاه ادامه می‌دهیم، بعد از پایان این دادگاه راه برای ما باز می‌شود تا مطالبات را از طریق داوری وصول کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات فروش محموله‌های پتروشیمی سری است گفت: هلدینگ خلیج فارس تحت تحریم آمریکا قرار دارد و ما در یک جنگ اقتصادی جدی هستیم و متاسفانه کمتر از ده نفر باور کردند که واقعا در جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ تلفات دارد، غنائم دارد، سختی دارد، سربازان ما در این جنگ بخش تولید و فروش است.

وی گفت: نمی‌توانیم اطلاعات مربوط به شرکت تجارت صنعت که شرکت صادراتی ماست را ارائه بدهیم، اینکه شرکت ما به چه کسانی می فروشد، به چه طریقی میفروشد، به چه نرخی می‌فروشد  و به دست خریدار می‌رسد و ارز را چگونه وارد سامانه نیما می‌کند اینها اطلاعات سری کشور است.

ربیعی در ادامه افزود: من به عنوان مدیر عامل خلیج فارس حاضرم به زندان بروم اما این اطلاعات را عمومی اعلام نکنم. چراکه افشای این اطلاعات بدین معناست که کشور را از چند میلیارد دلار صادرات محروم کنیم، معنی آن این است که کسی نمی‌تواند داروی سرطانی وارد کشور کند،  اگر فکر می‌کنید داروهای سرطان با پول نفت وارد کشور می‌شود اشتباه است، این داروها با ارزی‌که ما وارد سامانه نیما می‌کنیم تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: در جنگ ما باید به سربازان اعتماد کنید و نتیجه آن را ببینید،  یعنی تولید و صادرات ادامه پیدا کند. نتیجه آن ریالی است که در صورت‌های مالی وارد می‌شود و سودی که نصیب شرکت می‌شود، اینکه می‌گویند سود شرکت ناشی از افزایش نرخ ارز است درست نیست، تنها ۴۰ درصد سود ما از این محل است و ۶۰ درصد آن  ناشی از عملکرد سربازان ماست.

ربیعی خاطرنشان کرد: من به عنوان مسئول هلدینگ خلیج‌فارس عرض می‌کنم تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه ادامه پیدا می‌کند و دشمن تک‌تک کارهای ما را رصد می کند و کشتی به کشتی محموله به محموله و مشتری و مشتری ما را می‌خواهد از صادرات محروم کند بنده اطلاعات صادرات از فروش، مشتری، میزان ارز، نگهداری و انتقال محصول را سری فرض می‌کنم مسئولیتش را می‌پذیرم و به هیچ احدی جز مسئولین مربوطه بسیار بسیار انگشت شمار اطلاعات نمی‌دهم.

در پایان با تصویب مجمع عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ۹۹ تومان درآمد هر سهم در سال مالی مربوطه، مبلغ ۳۶ تومان آن بصورت نقدی میان سهامداران تقسیم شد.گفتنی است ۶۳ تومان سود دیگر صرف افزایش سرمایه هلدینگ خواهد شد.