۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خروج آمریکا از گروه واردکنندگان نفت/ تراز تجاری حجمی نفت ایالات متحده مثبت شد

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۸:۲۹
کد خبر: 389067
خروج آمریکا از گروه واردکنندگان نفت/ تراز تجاری حجمی نفت ایالات متحده مثبت شد

برای اولین بار در دو‌هفته متوالی تراز تجاری حجمی نفت و فرآورده های نفتی آمریکا مثبت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین سرانجام پس از سال ها، رویای ایالات متحده در مورد قطع وابستگی اقتصاد این کشور به انرژی محقق شد و آمریکا در اکتبر سال جاری برای اولین بار صادرکننده صرف نفت و فرآورده های نفتی شد.

از این رو در دوهفته منتهی به یازده اکتبر سال جاری تراز تجاری حجمی نفت و فرآورده های نفتی آمریکا مثبت شد. در این دو هفته خالص صادرات نفتی آمریکا (نفت خام و فرآورده های نفتی) به رقم ۳۱ هزار بشکه در روز رسید. این در تاریخ آمریکا برای اولین بار است که در دو هفته متوالی خالص صادرات نفت آمریکا مثبت می شود.

طبق نمودار ارائه شده، خالص واردات نفت آمریکا در سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ به رقم ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید که این موضوع می توانست تاثیر بسزایی در اقتصاد انرژی آمریکا داشته باشد. بدین نحوه که با افزایش شدید قیمت نفت، تنش های قابل توجهی در اقتصاد وابسته به نفت این کشور وارد می شد.

اما واردات نفت در آمریکا از سال ۲۰۱۰ وارد مدار نزولی با شیب زیاد شد که البته عمده دلیل تاثیرگذار، شکوفایی صنعت نفت شیل این کشوربود. حال در آستانه سال ۲۰۲۰، آمریکا نوید اقتصاد بدون وابستگی به نفت را می دهد که این موضوع می تواند نقتش بسزایی در آینده مذاکرات سیاسی با ایران را بازی کند. چراکه صادرات نفت آمریکا با هزینه تولید ۴۰ دلار در بشکه، با قیمت های بالای نفت توجیه دارد که حضور نفت ایران در این بازار، مانع از افزایش قیمت خواهد شد.

WhatsApp Image 2019-10-21 at 8.29.12 AM