۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حرکت اوپک 13دلار زیر میانگین/ تلاش برای افزایش قیمت بی‌فایده بوده

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 388060
حرکت اوپک 13دلار زیر میانگین/ تلاش برای افزایش قیمت بی‌فایده بوده

درحالی اعضای اوپک و اوپک پلاس در تلاشند تا با کاهش تولید، قیمت نفت را بالای 60 دلار تثبیت کنند که آمارها حاکی از حرکت قیمت این سبد نفتی زیر میانگین سالانه آن است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ قیمت نفت در یک سال اخیر با نوسانات شدیدی روبرو بوده است که برای شاخص برنت شاهد سقف 80 دلاری در آگوست سال گذشته و کف 50 دلاری در دسامبر 2018 بودیم.

در این میان شاخص نفت سبد اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) نیز از نوسانات یک سال گذشته قیمتی بی نصیب نمانده و میانگین ماهانه این شاخص در کمترین حالت 56 دلار و در بیشترین رقم برابر با 79 دلار بوده است. از سویی دیگر اما در طی یک سال گذشته اعضای اوپک با تشکیل چندین جلسه و پافشاری بر تداوم روند کاهشی تولید، سعی در افزایش و تثبیت قیمت نفت بالای 60 دلار داشتند. اما آمارها بیانگر این موضوع بوده که تلاش های اوپک و اوپک پلاس در این جهت تاکنون نتیجه مطلوبی نداشته و همچنان قیمت نفت در کانال نزولی حرکت می کند.

از مهم ترین عوامل بازدارنده رشد قیمت نفت به رغم کاهش تولید اوپک، افزایش تولید و رشد سهم از بازار نفت شیل است که هرگونه کاهش تولید از سوی اوپک و متحدانش را جبران می کند. گفتنی است در یک سال گذشته عرضه نفت آمریکا با رشد 2.4 میلیون بشکه ای در روز به رقم 12.35 میلیون بشکه در روز رسیده است.

البته تیره و تار شدن دورنمای اقتصاد جهانی در پی تشدید اثرات جنگ تعرفه ای نیز از عوامل بنیادی تاثیرگذار بر افت قیمت نفت است.

نمودار منتشر شده از سوی استتیستا میانگین ماهانه قیمت سبد نفت خام اوپک را برای بازه زمانی بین آگوست 2018 تا آگوست 2019 را نشان می دهد که میانگین سالانه قیمت این سبد نفتی برابر با 72 دلار و 33 سنت است. از سویی دیگر قیمت روز سبد نفتی اوپک برابر با 59 دلار است که حاکی از فاصله 13 دلاری قیمت حال حاضر نفت اوپک با میانگین سالانه دارد.

همچنین بر اساس این نمودار در آگوست 2019، میانگین قیمت سبد اوپک حدود 59 دلار و 62 سنت به ازای هر بشکه بوده است. ‌

WhatsApp Image 2019-10-16 at 10.10.52 AM