۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

به نام انرژی به کام فروش سلاح/ عربستان به دنبال کاهش وابستگی به آمریکا

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۸
کد خبر: 387886
به نام انرژی به کام فروش سلاح/ عربستان به دنبال کاهش وابستگی به آمریکا

مهم ترین هدف سفر اخیر پوتین به عربستان، پُرکردن جای خالی آمریکا در برنامه های استراتژیک عربستان است که البته این هدف در پوشش همکاری بخش انرژی دو کشور پنهان شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رئیس جمهور روسیه در هفته جاری و پس از 12 سال مجددا به عربستان سفر کرد. این سفر نسبتا ناگهانی در حالی انجام شد که هدف پوتین را گسترش روابط تجاری به ویژه همکاری های مشترک در بخش انرژی با عربستان سعودی اعلام کرده بودند.

در این میان رسانه های روسی این طور گزارش کردند که رئیس جمهوری روسیه در دیدار با پادشاه عربستان سعودی با بیان اینکه مسکو به همکاری با ریاض در چارچوب اوپک پلاس اهمیت فراوانی می دهد چرا که این همکاری‌ها تاثیر بسزایی در بازار انرژی جهان دارد، اظهار داشت: روسیه خواستار گسترش همکاری با عربستان است.

در حقیقت اما تحلیلگران بر این باورند که پوتین در ریاض مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک‌اش را پیش خواهد برد که البته همکاری در جهت تعیین سمت و سوی قیمت نفت در بازارهای جهانی گرفته و سایر بخش های بازرگانی و انرژی از مهم ترین این اهداف است. همچنین روسیه در تلاش است تا گاو شیردهی که تنها به امریکا سود می رساند را تا حدی به سمت خود متمایل کند و فروش صلاح را به کشورهای عربی ترویج نماید. 

از سویی دیگر نیز به نظر می رسد بعد از انفعال آمریکا در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و حمایت روسیه از کشورهای عربی منطقه، عربستان در نظر دارد تا اتکای خود را از آمریکا کاسته و تاحدی به شرکای منطقه ای خود روی خوش نشان دهد.

روسیه نیز از این فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را خواهد برد و به اسم گسترش روابط و همکاری ها در بخش انرژی، در تلاش است تا سهم فروش سلاح در بازار عربستان را از آمریکا بگیرد.