۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از بزرگترین عرضه اولیه تاریخ/ آرامکو چگونه قیمت‌گذاری خواهد شد؟

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 387346
آخرین اخبار از بزرگترین عرضه اولیه تاریخ/ آرامکو چگونه قیمت‌گذاری خواهد شد؟

درحالی آخرین اخبار حاکی از عرضه سهام آرامکو در بورس در 23 اکتبر است که همچنان قیمت‌گذاری بر این دارایی در معرض ریسک بسیار پُرابهام است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی آرامکو، این انتظار می رفت که عرضه سهام این شرکت در بورس نیویورک به تعویق بی افتد چراکه هنوز تولید نفت در این شرکت به حالت سابق بازنگشته است. در این رابطه مقامات شرکت آرامکوی عربستان اعلام کردند امیدوارند تا پایان نوامبر باقیمانده خساراتی را که حملات ماه گذشته به این شرکت زده است تعمیر کنند تا بتوانند به ظرفیت کامل تولید خود بازگردند.

 

همچنین قابل ذکر است آرامکو که طی 10 روز تولید حدود 10 میلیون بشکه در روز را بازگرداند، اعلام کرد تا پایان نوامبر به حداکثر ظرفیت 12 میلیون بشکه در روز می رسد. اما اخیرا صحبت‌هایی از سوی مسئولین این شرکت مطرح شده که حاکی از آن است که بزرگترین عرضه اولیه تاریخ اول آبان ماه انجام خواهد شد. پیش از این نیز وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد: ما با چالش‌های جدیدی همچون عرضه اولیه سهام (IPO) شرکت آرامکو مواجه هستیم.

در این رابطه مهم ترین موضوعی که مطرح شده، نحوه قیمتگذاری بر این دارایی پُرریسک و همچنین دلایل اصرار سعودی‌ها بر انجام هرچه سریع‌تر این پروژه است. اصولا در بورس های بزرگ دنیا، ریسک پذیری دارایی هایی که سهام آن ها قرار است فروخته شود بسیار بر قیمت‌گذاری سهام در عرضه اولیه موثر خواهد بود. در خصوص این سهم نیز باید ریسک های ژئوپولتیک منطقه نیز به سایر ریسک های مرتبط با ان افزوده شود.

پیش بینی می‌شد با توجه به حوادث اخیر در آرامکو، تاریخ این عرضه به تعویق بیافتد اما پافشاری مسئولین این شرکت بزرگ دولتی عربستان بر خصوصی کردن آن جالب توجه است. گفتنی است احتمال می رود در نتیجه این عرضه، مبلغی نزدیک به 100 میلیارد دلار به نقدینگی خزانه داری عربستان افزوده خواهد شد که رقم بی سابقه ای در عرضه سهام شرکت ها در بورس است.

 اما همانطور که این عرضه لقب بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس دنیا را به خود اختصاص داده است، انجام این پروژه نیز به 10 بانک بزرگ دنیا سپرده شده وعربستان بانک‌های جی‌پی‌ مورگان، مورگان استنلی و بانک تجارت ملی عربستان را که از قبل روی فروش سهام این شرکت کار می‌کردند، برای اداره عرضه اولیه سهام خود انتخاب کرده است. البته اخیرا نیز بانک آمریکایی مریل لینچ، گلدمن ساکس، کردیت سوئیس، سیتی گروپ، اچ‌اس‌بی‌سی و گروه مالی سامبای عربستان سعودی، به گروه بانک‌های منتخب برای ارائه سهام اضافه شده‌اند.