۰ نفر

کارشناس انرژی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

تداوم روند کاهشی قیمت نفت در بلندمدت/ نفت دلخوش به جهش‌های لحظه‌ای نباشد

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳
کد خبر: 386197
تداوم روند کاهشی قیمت نفت در بلندمدت/ نفت دلخوش به جهش‌های لحظه‌ای نباشد

باتوجه به افول اقتصاد جهانی در سال آینده، نمی توان امیدوار به رشد قیمت نفت در پی بروز حوادثی که منجر به کاهش مقطعی تولید نفت می شود بود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ حادثه آرامکو‌ هرچه بود تاثیرش بر بازار نفت بسیار کوتاه‌تر از تصور بود. هنوز یک ماه از این اتفاق نگذشته اما شاهد بازگشت قیمت ها به محدوده کاهشی ماه‌های اخیر هستیم. این قبیل حوادث نشان داد افت مقطعی عرضه نفت تاثیرات بسیار کوتاه مدتی بر قیمت‌ها داشته و عوامل بنیادی دیگر سمت و سوی بازار را در بلندمدت تعیین می کنند. سیدمهدی حسینی در این رابطه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:طبیعتا رابطه کاملا مستقیمی میان رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی وجود دارد. از این رو اگر طبق پیش بینی ها رشد اقتصاد جهانی در سال آینده زیر ۳ درصد باشد، کاهش چشمگیری در تقاضا نفت به وقوع می‌پیوندد.

وی افزود: اما باید توجه داشت که در حال حاضر میزان تقاضای چین جایگاه بسیار ویژه و حتی می توان گفت بالاتر از آمریکا در تعیین نرخ کامودیتی ها به ویژه نفت در دنیا دارد. در نتیجه باید قبول کرد برای اقتصادی که در گذشته نه چندان دور که رشدهای دو‌رقمی را به ثبت رسانده است، تحقق رشد تک رقمی می تواند اثرات قابل توجهی در اغلب بازارهای کالایی دنیا داشته باشد.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: پس اغراق آمیز نخواهد بود اگر قیمت نفت را گره خورده به اقتصاد چین بیان کنیم. در نتیجه باتوجه به رشد اقتصادی ضعیف چین در سال آینده، باید منتظر یک روند فرسایشی بلندمدت قیمت در بازار نفت باشیم. از سویی دیگر باید گفت بازا نفت بسیارحساس به تنش در سمت عرضه است که البته این تاثیرات بسیار شارپ اما کوتاه مدت هستند چراکه وقوع حوادثی از قبیل حمله به آرامکو و انفجار نفتکش‌ها نشان داد که بازار نفت تاثیرات لحظه ای و کوتاه مدت از این حوادث گرفته و اصلا نمی توان به رشد قیمت نفت در بلندمدت در پی وقوع چنین حوادثی خوشبین بود.

در نتیجه به اعتقاد این کارشناس مسائل نفتی، در بازه بلندمدت نمی‌توان به رشد قیمت‌ نفت امیدوار بود.