۰ نفر

تامین آب شرب زائران اربعین در خاک ایران و عراق

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۲:۳۳
کد خبر: 386137
تامین آب شرب زائران اربعین در خاک ایران و عراق

شاید یکی از دغدغه‌های راهپیمایان اربعین حسینی نگرانی از تهیه آب شرب سالم و بهداشتی در کشور عراق باشد؛ با ورود وزارت نیروی ایران به این مساله، دیگر جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آب شرب بهداشتی در کشور عراق به دلیل وضعیت تامین آب در این کشور نسبت به کشورمان کمتر در دسترس است؛ بر همین اساس بسیاری از زائران ایرانی که عازم راهپیمایی اربعین حسینی هستند نگران تامین آب شرب بهداشتی برای خانواده خود هستند؛ موضوعی که گوشه ای از ذهن آنان را به خود درگیر کرده است.

اما اکنون خبرها حاکی از این است که وزارت نیروی ایران که مسئولیت تامین آب و برق در کشورمان را برعهده دارد با هدف رفع این نگرانی به موضوع تامین آب برای زائران در طول مراسم عظیم راهپیمایی اربعین ورود پیدا کرده است.این وزارتخانه با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات آب رسانی از مدت ها پیش ستادی به نام ستاد اربعین راه اندازی و درقالب آن قرارگاهی به همین نام ایجاد کرده است تا وظیفه آب رسانی را بهتر و بیشتر به انجام برساند.

 «سیدیعقوب محمد مرادی»  رئیس ستاد اربعین وزارت نیرو درباره اقدام های صورت گرفته در خصوص تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای زائران اربعین گفت: کار آب رسانی به موکب‌ها و زائران اربعین حسینی - در ایران و عراق - به طور دائم درحال انجام است؛ به گونه ای که اکنون بیش از ۱۱۰ تانکر آب‌رسان در موکب های اربعین مستقر شده و برای همه موکب ها آب شرب و آب بسته بندی به حد وفور تامین و در پایانه‌های مرزی ذخیره سازی شده که پس از خنک سازی در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

محمد مرادی خاطرنشان ساخت: اکنون برای هر چهار پایانه مرزی آب شرب پایدار تامین شده است و خدمات وزارت نیرو در بخش تامین آب و فاضلاب به صورت تمام وقت ارائه خواهد شد. مسئولیت تامین آب شرب و بهداشتی در خاک عراق و مناطقی از خاک ایران به عهده شرکت آب و فاضلاب استان تهران گذاشته است.

«محمدرضا بختیاری» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این خصوص گفت: تاکنون ۱۴ دستگاه خودرو سنگین شامل تانکر آب‌رسانی، واترجت برای دفع و شست‌وشوی فاضلاب راه‌ها و نیز ۱۱ دستگاه بویلر برای گرم‌کردن آب در شهرهای نجف (دو دستگاه)، کربلا (شش دستگاه)، کاظمین (یک دستگاه) و سامرا (دو دستگاه) مستقر شده‌است و علاوه برآن تلاش شده با استفاده از تجهیزات شست‌وشوی شبکه فاضلاب، بهداشت عمومی شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا ارتقا یابد.

وی ادامه داد: اکنون آب موکب‌ها و قرارگاه اربعین تامین شده و انجام آزمایش‌های مستمر کنترل کمی و کیفی با استقرار آزمایشگاه‌های سیار مجهز، آبرسانی ثابت و سیار و توزیع آب‌های بسته بندی شده در مسیر حرکت زائران به انجام رسیده است.
به گفته بختیاری، یک میلیون بطری آب معدنی در موکب ها نیز  ذخیره سازی شده که در میان زائران کربلا توزیع شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: زائران اربعین حسینی باید بدانند به دلیل کمبود تامین آب در کشور عراق، از مصرف بی رویه آب خوداری کنند تا در طول مراسم مشکلی ایجاد نشود.