۰ نفر

قیمت نفت عربستان برای آسیا گران‌تر می‌شود

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۱۱
کد خبر: 385192
قیمت نفت عربستان برای آسیا گران‌تر می‌شود

پیش‌بینی می‌شود پس از حملاتی که ماه میلادی گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی صورت گرفت و به افزایش قیمت‌های پایه خاورمیانه منجر شد، قیمت فروش رسمی نفت این کشور به آسیا در نوامبر افزایش پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نظرسنجی رویترز از پنج پالایشگاه آسیایی نشان داد انتظار می‌رود قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک "عرب لایت" در نوامبر حداقل ۵۰ سنت در هر بشکه نسبت به ماه پیش از آن افزایش پیدا کند که بالاترین حد قیمت از ژوییه خواهد بود.

حملات هوایی که ۱۴ سپتامبر علیه تاسیسات پالایش نفت مهم عربستان سعودی انجام گرفت، باعث شد تولید گریدهای نفتی "عرب لایت" و "عرب اکسترا لایت" نیمی یا معادل ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

این اختلال شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی را واداشت از ذخایر خود نفت برداشت کند و گریدهای نفتی که قرار بود به مشتریان تحویل دهد را تغییر داده و زمان بارگیری محموله های نفتی را به تاخیر بیاندازد. همچنین تولید پالایشگاههای داخلی کاهش پیدا کرد تا نفت قراردادی مشتریان آرامکو تامین شود.

قیمت نفت موربان که شاخص قیمتهای نفت سبک در آسیا است، پس از این حملات به بالاترین حد از سال ۲۰۱۳ صعود کرده بود.

با این حال منابع آگاه خاطرنشان کردند ازسرگیری سریع تولید نفت عربستان سعودی باعث شد انتظارات نسبت به افزایش قیمت‌ها تعدیل شود.

یک منبع آگاه در یک پالایشگاه شمال آسیا به رویترز گفت: اگر افزایش قیمت نفت سبک عربستان سعودی بالاتر از ۵۰ سنت پیش بینی شده باشد، این دیدگاه که تولید نفت این کشور به طور کامل احیا نشده است را تقویت می کند.

شرکت کنندگان در نظرسنجی رویترز اظهار کرد پیش بینی قیمت فروش رسمی نفت سنگین عربستان برای نوامبر به دلیل نوسان بازار و تامین نفت سنگین بیشتر از سوی عربستان برای برخی از خریداران آسیایی، دشوارتر است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت آرامکو قیمت نفت خام خود را بر مبنای نظرخواهی از مشتریانش و پس از محاسبه تغییرات ارزش نفت طی یک ماه گذشته بر مبنای بازدهی و قیمت محصولات تعیین می کند.