۰ نفر

رئیس کمیسیون انرژی مجلس؛

نفت به‌عنوان اسلحه علیه اقتصاد دنیا بکار گرفته نشود

۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 384366
نفت به‌عنوان اسلحه علیه اقتصاد دنیا بکار گرفته نشود

رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: بهتر است حوزه نفت و انرژی را به‌عنوان اسلحه علیه اقتصاد دنیا بکار نگرفت بلکه اجازه داد در مسیری امن حرکت کنند تا اقتصاد جهانی متلاطم نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، فریدون حسنوند در تحلیل اتفاقات اخیر حوزه نفت پس از تخریب بخشی از تاسیسات نفتی سعودی‌ها و کاهش 50 درصدی تولیدشان، گفت: این اتفاق نشان دهنده آسیب‌پذیری اقتصاد و انرژی جهان است با همین استدلال می‌توان گفت؛ تحریم‌ها شکننده و آسیب‌پذیر هستند.

تنها تکیه به مجرای درآمدی نفت به معنای آسیب‌پذیری اقتصاد کشور

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که تحریم برای برخی از کشورها وضع می‌شود نشان از آسیب‌پذیر بودن آن کشورها است و به یقین نمی‌توان برای رسیدن به درآمد، به یک مجرای درآمدی یعنی تولید و فروش نفت تکیه کرد و اقتصاد بر پایه تولید و صادرات نفت خام مستحکم نیست.

داستان آرامکو می‌تواند برای هر کشوری تکرار شود

وی افزود: اتفاقاتی همچون تخریب تاسیسات نفتی یک کشور می‌تواند در ایجاد چالش تولید و قیمت میسّر شود بنابراین افزایش قیمت، کاهش تولید و نیاز دنیا سبب بروز چالش‌هایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه داد: از آنجا که اتفاق رخ داده برای آرامکو می‌تواند برای تاسیسات نفتی سایر کشورها از طریق عوامل طبیعی و غیرطبیعی نیز بیفتد، بهتر است حوزه نفت و انرژی را به‌عنوان یک اسلحه علیه اقتصاد دنیا بکار نگرفت بلکه اجازه داد در مسیری امن حرکت کنند تا اقتصاد جهانی متلاطم نشود.

از بلوف سیاسی عربستان تا چندین میلیارد دلار هزینه برای رساندن آرامکو به شرایط قبل

حسنوند در ادامه یادآور شد: عربستان سعودی و برخی از کشورها بلوفی اقتصادی مبنی بر افزایش تولید نفت، کاهش تولید اوپک، تامین نیاز امریکا و پایین نگه داشتن قیمت زدند، اما ایران همان زمان اعلام کرد؛ برای تحقق این کار بیش از 100 میلیارد دلار هزینه و 5 سال زمان نیاز است، در نهایت نه تنها عربستان به این مرحله نرسید بلکه با اتفاق رخ داده برای تاسیسات‌شان، به چند سال زمان و چندین میلیارد دلار هزینه بیشتر نیاز دارند تا تعمیرات را انجام و آرامکو به شرایط قبلی بازگشته و سپس به افزایش تولید رسند.

آثار کاهش تولید، زمستان پیش‌رو بیشتر در دنیا نمایان می‌شود

به اعتقاد وی تخریب آرامکو برای هم‌پیمانان آمریکا و عربستان، اوپک، اقتصاد و انرژی دنیا نیــــــز  چالش‌هایی ایجاد خواهد کرد و به‌یقین آثار کاهش تولید نفت در زمستان پیش‌رو، بیشتر برای دنیا نمایان می‌شود.

تحریم‌ها را باید ترحیم ترامپ دانست و نه حتی تحریم از طرف کشور آمریکا

حسنوند با یادآوری اینکه تقاضا برای نفت ایران قبل از حمله شرکت ملی نفت عربستان سعودی(آرامکو) نیز وجود داشت و قراردادهای متعددی نیز منعقد شده و بسیاری از کشورها و شرکت‌ها به تحریم اعتقادی ندارند، مطرح کرد: تحریم اقدام غیرقانونی است و تایید "مجمع عمومی سازمان ملل متحد"، "شورای امنیت" و کشورهای اروپایی را ندارد، درواقع تحریم‌ها را باید صرفا ترحیم ترامپ دانست و نه حتی تحریم از طرف کشور آمریکا.

اکنون ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه توقیف برخی از کشتی‌های ایران در چند ماه اخیر نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد، اظهار کرد: همچنین برخی از اتفاقات مانند از بین رفتن بخشی از تاسیسات نفتی عربستان، تقاضای خرید نفت از ایران، عراق و... را نیز افزایش خواهد داد.

نمی‌توان برای تامین منافع سیاسی و نظامی آمریکا به اقتصاد دنیا آسیب رساند

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این شرایط کشورها باید به آمریکا فشار آورند که نمی‌توان برای تامین منافع سیاسی و نظامی آمریکا به اقتصاد دنیا آسیب رساند.

به اعتقاد حسنوند ترامپ برای تامین منافع‌اش حاضر است، اقتصاد دنیا، هم‌پیمانان و حتی گاو شیرده خودش، همگی  از بین روند تا شرایط سیاسی و نظامی برای آمریکا مساعد باشد.

قیمت نفت و تقاضای خرید از ایران بالاترمی‌رود

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه به‌یقین قیمت نفت و تقاضای خرید از ایران بالا خواهد رفت، اضافه کرد: عربستان و آمریکا بلوف خود را مبنی بر اینکه 5 میلیون بشکه نفت اضافه تولید می‌کند در رابطه با تعمیر آرامکو نیز تکرار کرده‌اند و حتی اگر در فرصت چند ماه تاسیسات نفتی‌شان را تعمیر کنند مجبور به فروش ذخایر چند ساله‌ نفت خود به‌منظور تامین نیازهای‌شان در این ایام خواهند بود.