۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت نفتا به سقف 2ماهه بازگشت/ زنگ خطر برای پتروشیمی‌های خوراک مایع به صدا درآمد

۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۳۶
کد خبر: 381338
قیمت نفتا به سقف 2ماهه بازگشت/ زنگ خطر برای پتروشیمی‌های خوراک مایع به صدا درآمد

پس از یک دوره استراحت قیمت نفتا در بازارهای جهانی، با جهش قیمت نفت خام، نرخ نفتا نیز با رشد 42 دلاری در بالاترین حد دو ماه گذشته ایستاد که این موضوع سبب بروز نگرانی پتروشیمی های خوراک مایع طرف قرارداد سعودی ها شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، از ابتدای اگوست سال جاری قیمت نفتا به تبع کاهش قیمت نفت، در روند نزولی قرار گرفت. این در حالی است که از روز دوشنبه و با جهش یکباره قیمت جهانی نفت، نرخ نفتا نیز دستخوش تغیرات مثبت شد و با صعود 42 دلاری در هر تن به رقم 495 دلار رسید که در دو ماه گذشته بی سابقه است. 

گفتنی است هفته قبل نفتا با افت 12 دلاری کار خود را آغاز و تا جمعه با یک دلار کاهش در محدوده 453 دلار متوقف شده بود. همچنین طبق گزارش پلاتس از نرخ نفتا تا پیش از جهش فعلی در فوب خلیج فارس و مدیترانه  برابر با 463 و 465 دلار در هر تن بود. 

اما موضوع افزایش قیمت نفتا به این جا ختم نشده و چالشی بزرگتر از تامین نفت خام پالایشگاه های طرف حساب عربستان بوجود می آید. در این بین، از روز گذشته گزارش هایی از هجوم شرکت های پتروشیمی برای خرید خوراک به بورس های کالایی در سراسر دنیا منتشر شده است. با از بین رفتن 5 میلیون بشکه نفت خام، به اذعان سعودی ها بیش از 49 درصد خوراک پتروشیمی ها نیز در خطر قرار می گیرند.

همین موضوع سبب شده تا قیمت سهام شرکت های پتروشیمی طرف حساب سعودی ها در بورس با افت بیش از 3 درصدی روبرو شود. از سوی دیگر، نگرانی از کمبود خوراک نفتا باعث شده تا پتروشیمی های خوراک مایع برای تامین خوراک خود اقدام به خریدهای بلند مدت کنند که در نتیجه خریدهای آتی این محصول برای تحویل در ماه‌های آینده با رشد قیمت زیادی روبه‌رو شده است.