۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پالایشگاه‌های مقاصد آسیایی نفت عربستان درخطراند/ ناامنی خط لوله‌ای که قرار بود تنگه هرمز را دور بزند

۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 381318
پالایشگاه‌های مقاصد آسیایی نفت عربستان درخطراند/ ناامنی خط لوله‌ای که قرار بود تنگه هرمز را دور بزند

آمارها نشان می دهند که سه کشور چین، ژاپن و هند مقاصد اصلی صادرات نفت سبک عربستان هستند که اکنون به درخواست سعودی ها باید نفت سنگین را جایگزین کنند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از گذشت سه روز از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو، ابعاد جدیدی از خسارت ها و هزینه‌ کرد کشورهای مشترک المنافع با عربستان آشکار می شود. به گزارش آرگوس، عربستان پس از این حملات و از دست رفتن نیمی از تولید نفت خود از کشورهای آسیا و اوقیانوسیه که خریدارن اصلی سعودی ها محسوب می شوند خواسته تا بازگشت ارمکو به شرایط عادی، به جای نفت سبک، نفت سنگین خریداری کنند. این درحالی است که پالایشگاه های متقاضی نفت سبک با صرف هزینه بسیار و مدت زمان نسبتا طولانی باید این جایگزینی را انجام دهند. در نتیجه این درخواست عربستان چندان منطقی به نظر نمی رسد.

در این میان چین که بعنوان بزرگترین خریدار نفت سبک عربستان قلمداد می شود، با واردات روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت از این کشور اکنون با کسری جدی 700 هزار بشکه ای روبرو خواهد شد که این موضوع نگرانی هایی را برای دومین اقتصاد بزرگ دنیا بوجود آورده است.

ژاپن در جایگاه دوم خریداران نفت عربستان با واردات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک است. البته ژاپن ذخایر نسبتا مطلوبی از نفت خام در اختیار دارد. اما مدت زمان بازسازی تاسیسات آسیب دیده نقش تعیین کننده‌ای در میزان نگرانی ژاپن از تامین نفت خام خواهد داشت.

از سوی دیگر هند نیز از خریدارن عمده نفت عربستان محسوب می شود که هم اکنون به دنبال تعیین جایگزین برای میزان نفت از دست رفته است. این در حالیست که هند پس از پایان معافیت‌های خرید نفت از ایران، اقدامی برای تمدید معاملات نفتی با ایران نداشته که این موضوع می تواند بر بحرانی شدن شرایط این کشور بیانجامد. و این امر آنها را در اندیشه مذاکرات مجدد با ایران وا داشته است.

اما از مصر بعنوان شاهراه اصلی صادرات نفت عربستان به اروپا یاد می شود. خط لوله شرق به غرب عربستان که به مقصد بندر ینبع در غرب عربستان و به منظور دور زدن تنگه هرمز تعبیه شده بود، برای دومین بار آسیب پذیری خود را تجربه کرد. پیش از این نیز در اردیبهشت ماه حملات پهپادی یمنی ها سبب شد تا قسمتی از خطوط لوله انتقال نفت از شرق به غرب در در استان‌های«الدوادمی» و «عفیف» آسیب ببیند.