۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازارهای جهانی با جهش 10درصدی به استقبال طلای سیاه رفتند/ ماهی‌گیری ترامپ از آب گل‌آلود آرامکو

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱
کد خبر: 381069
بازارهای جهانی با جهش 10درصدی به استقبال طلای سیاه رفتند/ ماهی‌گیری ترامپ از آب گل‌آلود آرامکو

در نخستین ساعات معاملاتی امروز، نفت با رشد 10 دلاری کار خود را آغاز کرد تا رفته رفته ابعاد جدیدی از حادثه آرامکو منتشر شود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ سرانجام انتظارها برای بازگشایی بازارهای جهانی و قیمت خوردن نفت در این بازارها با جهش لحظه‌ای ۱۱دلاری به پایان رسید که رفته رفته از شدت اوج‌گیری قیمت کاسته شد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد با ایجاد وقفه دو روزه میان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و بازگشایی بازارهای جهانی، از شیب زیاد افزایش قیمت کم شد.

 البته شایان ذکر است که هنوز موعد بازگشایی سایر بازارهای جهانی فرا نرسیده که اثر حادثه مذکور را در این بازارها نیز منعکس شود.

بازار طبق تحلیل ها پیش رفت

طبق تحلیل‌های روز گذشته که از اقتصادآنلاین منتشر شد، باتوجه به فراخوان آمریکا از کشورهای عضو اوپک نسبت به آزادسازی ذخایر نفتی خود، پیش‌بینی شد که زهر جهش افسارگریخته قیمت نفت گرفته شود که البته معاملات ابتدای امروز این موضوع را تایید کرد.

نفت

از هیجان قیمت کاسته شد

در اولین دادوستدهای روز جاری، هر بشکه نفت خام برنت با رشد بیش از ۱۹ درصد به رقم ۷۱ دلار رسید اما در کوتاه مدت این هیجان فروکش کرده و هم اکنون در محدوده 65 دلار و 37 سنت دادوستد می‌شود.

نفت

شاخص نفت وست تگزاس اینترمدییت با شیب کمتری نسبت به برنت کار خود را در محدوده ۵۹ دلار آغاز کرد. در این شاخص نفتی نیز با کاسته شدن از فشار تقاضا، هم اکنون شاهد جو متعادل‌تری در ارقام 59 دلار هستیم.

ابعاد جدید از خسارات وارده

طبق آخرین گزارش‌ها، ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که 19 نقطه در این دو پالایشگاه تحت تاثیر این حملات قرار گرفته و آسیب دیده‌اند.

همچنین شرکت انگلیسی اسپکت در تازه ترین تحلیل از اختلال در تولید و صادرات نفت عربستان گزارش داد که 18 درصد از تولیدات گاز طبیعی و حدود 50 درصد از تولیدات نفت مایع عربستان سعودی بعد از این حملات دچار تعلیق و اختلال شده است.

تلاش برای عادی نشان دادن شرایط

در این میان اما سعودی ها در تلاشند تا با خبرسازی های خود، به جامعه جهانی القا کنند که در کوتاهترین زمان آرامکو به چرخه تولید سابق خود بر می گردد. در تازه ترین اظهارات، امین ناصر، مدیرعامل آرامکو بیان داشت: کارهایی در دست انجام است تا تولید نفت احیا شود و گزارش پیشرفت صورت گرفته تا ۴۸ ساعت دیگر فراهم خواهد شد. آرامکو تلاش می‌کند که بخشی از کمبود عرضه نفت برای مشتریانش را با برداشت از ذخایرش جبران کند. وی افزود: شرکت آرامکو درماه گذشته حدود ۹.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که می‌تواند به مدت چند هفته با استفاده از ذخایر نفت خود، نیازهای مشتریانش را تامین کند. اما روییترز مدعی شده که ازسرگیری تولید کامل نفت عربستان سعودی به جای چند روز ممکن است هفته‌ها به طول بینجامد.

البته نمی توان منکر شد که عربستان میلیون ها بشکه نفت را در مخازن خود در سراسر دنیا از قبیل روتردام در هلند، اوکیناوا در ژاپن و بندر سیدی کریر مصر در مدیترانه ذخیره دارند.

از سوی دیگر همانطور که گفته شد امریکا در تلاش است تا حداکثر ذخیره نفت خود را در بالاترین قیمت ها به فروش برساند. از این رو وزارت انرژی آمریکا نیز اعلام کرده که آماده است در صورت لزوم برای جلوگیری از اختلال بازار، از ذخایر نفت استراتژیک خود برداشت کند.

همچنین وزیر نفت روسیه گفته است که ذخایر نفت خام برای جبران کاهش تولید نفت خام عربستان به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به تشکیل جلسه فوری اوپک پلاس  نیست.

آخرین تحلیل ها در خصوص نوسان قیمت نفت

در این میان برخی تحلیل ها حاکی از آن است که اگر حل مشکلات تولید به وجود آمده در عربستان بیش از یک هفته به طول بینجامد، قیمت نفت برنت می‌تواند بین ۳ تا ۵ دلار افزایش یابد. اگر عربستان به مدت ۲ تا ۶ هفته به تولید نفت با نصف ظرفیت خود ادامه دهد، قیمت نفت برنت بین ۵ تا ۱۴ دلار افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که اگر عربستان نتواند تا شش هفته سطح تولید خود را به حالت عادی بازگرداند، قیمت نفت برنت از ۷۵ دلار عبور کند و سطح تولید نفت شل  آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یابد.

ماهی‌گیری ترامپ از آب گل‌آلود آرامکو

اما یکی از مهم‌ترین نکات مغفول ماجرای از بین رفتن نیمی از ظرفیت تولید نفت عربستان، ماهی گرفتن ایالات متحده از آب گل‌آلود جهش قیمت نفت است. هیجان‌زدگی ترامپ از این رشد قیمت در میان رشته توییت‌هایش واضح است. این بهترین موقعیت بود تا آمریکا بتواند ذخایر خود را که در گرداب مازاد عرضه گرفتار شده بود در بالاترین نرخ به فروش برساند.

در این میان رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: به خاطر حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که ممکن است روی قیمت نفت تاثیر داشته باشد من مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را در صورت نیاز صادر کرده ام تا بازارها از نفت کافی برخوردار باشند.

وی در ادامه توئیت‌های خود بیان داشت: تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط به جلو پیش خواهیم رفت. رسانه‌های جعلی می‌گویند که من به دنبال دیدار با مقامات ایران هستم، بدون شروط. این یک توضیح نادرست است.مثل همیشه.

این اظهارات ضد و نقیض در حالی است که که یک مقام کاخ سفید یکشنبه مدعی شده بود احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک وجود دارد.