۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درکنفرانس نفتی اقیانوس آرام چه گذشت/ ترافیک نشست‌های حوزه انرژی در آسیا

۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبر: 380160
درکنفرانس نفتی اقیانوس آرام چه گذشت/ ترافیک نشست‌های حوزه انرژی در آسیا

کنفرانس نفتی اقیانوس آرام معروف به APPEC در سنگاپور برگزار شد که افت سهم از بازار اوپک و بررسی تولید نفت شیل آمریکا از مهم ترین مباحث این کنفرانس بود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، ابتدای هفته جاری  کنفرانس نفتی اقیانوس آرام که از قدیمی ترین و مهم ترین رویدادهای نفتی آسیا است در سنگاپور برگزار شد. البته گفتنی است همزمان با برگزاری این کنفرانس، کنگره جهانی انرژی در ابوظبی نیز تشکیل جلسه داد.

در کنفرانس APPEC تحلیلگران با اشاره به افت سهم از بازار اوپک در دهه اخیر، تاکید کردند با تداوم این روند، نفت از یک کالای استراتژیک به کامودیتی معمولی تنزل رتبه یافته است. البته یکی دیگر از دلایل این موضوع، رشد تولید افسارگریخته نفت توسط صنعت شیل آمریکاست.

همچنین در این کنفرانس به سمت عوامل بنیادی تقاضا و تنگناهای آن نیز پرداخته شد. اقتصاددانان با تحلیل دو عامل رشد بهره وری و تغییر سبد انرژی، چالش های موجود بر سر راه تقاضای نفت را بررسی کردند. گفتنی است رشد بهره وری انرژی با راهکارهای کاهش مصرف انرژی به اشکال مختلف، تاثیر بسزایی در کاهش تقاضای نفت در سال های آینده خواهد داشت.

از سوی دیگر تغییر سبد مصرف انرژی از نفت به برق نیز عامل دیگر تهدید کننده تقاضای سوخت فسیلی به ویژه نفت محسوب می شود. با رویکردهای جدید دولت ها در خصوص بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر، احتمال رشد مصرف انرژی در بخش سوخت های فسیلی کم رنگ شده است.

اما در منطقه خلیج فارس و پایتخت امارات نیز از روز دوشنبه هفته جاری همایش انرژی برگزار شده که تا امروز ادامه دارد.  همچنین کشورهای صادرکننده نفت قرار است امروز برای بررسی راه های کاهش مجدد صادرات نفت در ابوظبی نشست مشترکی برگزار کنند. درحالی عربستان ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد که وزیر انرژی سعودی همچنین از پایبندی ریاض برای همکاری با اعضای عضو و غیرعضو اوپک برای ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت خبر داد.