۰ نفر

کارشناسان در گفتگو با اقتصادآنلاین بررسی کردند؛

واکاوی سرمایه‌گذاری نیم تریلیون دلاری چین در ایران/صنعت نفت ظرفیت پذیرش 280میلیارد دلار را ندارد

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 379384
واکاوی سرمایه‌گذاری نیم تریلیون دلاری چین در ایران/صنعت نفت ظرفیت پذیرش 280میلیارد دلار را ندارد

درحالی سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران مورد توجه قرار گرفته که به طول مدت 25 سال این سرمایه گذاری کمتر پرداخته شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ داستان سرایی یک روزنامه غربی از سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران سبب شد تا موج رسانه‌ای قوی در خصوص این خبر در داخل کشور شکل گیرد. اما نکته مغفول این خبر، اعداد و ارقامی بود که بدون توجه به ظرفیت های اقتصادی و زیرساختی در ایران و همچنین بازه زمانی مطرح شده بود. 

اصل داستان از کجا شروع شد؟

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از آنجاکه منبع این خبر یک روزنامه غربی است نمی تواند مورد اعتماد رسانه های داخلی قرار بگیرد و اگر قرار است چنین اتفاقی یعنی سرمایه گذاری وسیع در کوتاه مدت انجام شد باید خبر از سوی نمایندگان ایران یا چین تایید شود. از این رو رسانه ای که نه با طرف چینی و نه با طرف ایرانی ارتباط مناسبی دارد نمی تواند منبع خبر باشد.

غرض‌ورزی رسانه های معاند

وی دلیل اصلی پُررنگ شدن خبر سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران را غرض ورزی از سوی رسانه های غربی دانست و گفت: تمایل این رسانه ها بر آن است که نشان دهند اقتصاد ایران در حال وابستگی به چین است. 

همچنان به دنبال توافق 25 ساله با چین هستیم

حریری اما در ادامه گفت: بخشی از این خبر که ما به کشور چین طرحی درباره همکاری های بلندمدت 25 ساله داده ایم، صحیح است. به گفته وی محمدجواد ظریف در سفر اخیر خود به چین این طرح را با مقامات این کشور مطرح نمود. حریری البته تاکید کرد که این طرح در راستای توافقنامه سال 2016 میان دو کشور بوده که شامل سرمایه گذاری در تمام بخش ها است.

نیاز به یک تریلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین گفت: مطابق با برنامه ششم توسعه برای رسیدن به رشد 7 درصدی در سال باید در حدود 70 تا 100 میلیارد دلار در بخش های مختلف سرمایه گذاری شود که حداقل نیمی از این مبلغ را باید سرمایه گذاری خارجی پوشش دهد. در نتیجه 40 میلیارد دلار از سرمایه گذاری های سالانه کشور از سوی خارجی ها باید تحقق یابد که این عدد برای بازه 25 ساله تقریبا برابر با هزار میلیارد دلار خواهد شد.

چین اقتصاد اول دنیا خواهد بود

حریری ادامه داد: طبیعی است که برای تامین این هزار میلیارد دلار، ما باید به کشورهای مختلف طرح های مناسبی برای سرمایه گذاری ارائه دهیم. وی افزود: از سویی دیگر به شهادت اغلب اقتصاددانان، در 25 سال آینده چین اقتصاد اول دنیا خواهد بود. از این رو طبیعی است که چنین سرمایه گذاری هایی از سوی چین در بازه 25 ساله انجام شود اما طرح این موضوع در قالب اخبار چالشی، تنها تخریب اذهان عمومی است.

صنعت نفت ظرفیت پذیرش 280 میلیارد دلار را ندارد

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان تاکید کرد که باید توجه داشت که اعداد مطرح شده برای طرح های نفت و گاز در کوتاه مدت عملی نخواهند بود چراکه صنعت نفت ما ظرفیت پذیرش 280 میلیارد دلار سرمایه گذاری را نخواهد داشت.

تهدید حیات صنایع کوچک

از سوی دیگر اما احسان سلطانی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان داشت: نباید صرفا با توجیه سرمایه گذاری خارجی، حیات صنایع کوچک کشور را تهدید کنیم. وی در این باره گفت: پیش از این نیز کشورمان تجربه ورود چین به دنیای اقتصاد و صنعت ایران را داشته و همین موضوع سبب از بین رفتن صنایعی همچون نساجی و مواد غذایی در کشور شده است. 

سلطانی دلیل اصلی تهدید شدن صنعت کشور با ورود سرمایه چینی را پایین بودن بهای کالاهای چینی عنوان کرد و گفت: زمانی که چین به قصد سرمایه گذاری در کشور وارد می شود، تنها پول نمی آورد بلکه به دنبال بازاری امن برای کالاهای ارزان قیمت خود نیز هست. از این رو با ورود این کالاها، صنایع متوسط و کوچک کشورمان مهجور واقع شده و عملا در بلندمدت به ورطه نابودی خواهند رفت.

چین با کارت ایران در جنگ تجاری با امریکا بازی می کند

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی همچنین با اشاره به برخی بدعهدی های چین در مناسبات با ایران گفت: پیش از این شاهد بودیم که هرجا منافع چین تا حدی در خطر بوده، به راحتی از قراردادها با ایران خارج شده است. از این رو به نظر می رسد این بار نیز چین با کارت ایران در جنگ تجاری با امریکا بازی خواهد کرد بیشتر به جهت منفعت‌طلبی از امریکا، قصد ورود مجدد به سرمایه‌گذاری در ایران را دارد.

کارشکنی برخی کشورهای حاشیه خلیج 

به گفته سلطانی، کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات با کارشکنی در امر جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران، نخواهند گذاشت چین سرمایه گذاری منطقی و معقولی در ایران داشته باشد و سعی در جذب این سرمایه به نفع خود هستند چراکه حجم مبادلات تجاری چین با کشورهای عربی در حال حاضر بالاتر از حجم مبادلات چین با ایران است.