۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

گزارش سرپرست آژانس انرژی اتمی درباره برجام قطعا منفی نخواهد بود

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶
کد خبر: 379361
گزارش سرپرست آژانس انرژی اتمی درباره برجام قطعا منفی نخواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر کرنل فروتا به تهران، گفت: سرپرست آژانس انرژی اتمی ماموریت فنی و سیاسی دارد لذا درباره برجام قطعا گزارش منفی نخواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، حشمت الله فلاحت‌پیشه  با یادآوری اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام، گفت: نگاه ایران در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات برجام تاکتیکی است. با توجه به وضعیت و اتفاقات سه هفته اخیر گام سوم کاهش تعهدات برجام باید محکم‌تر برداشته می‌شد. برداشتن حد و مرز تحقیق و توسعه و نزدیک شدن به قابلیت‌های هسته‌ای مفید است اما کشور می‌توانست در اجرای گام سوم به همه قابلیت‌های پیش از برجام برگردد بدون آنکه نقض NPT صورت بگیرد.

ملاحظات دیپلماتیک گام سوم برجام فضا را به سمت وقت کُشی می‌برد

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر مواردی در گام سوم برجام مورد توجه قرار گرفته که ملاحظات دیپلماتیک را به سمت وقت کُشی خواهد بُرد تا جایی که دولتمردان آمریکا و اروپایی طرف برجام وارد فضای وقت گذرانی خود شوند. ایران با فرصتی که در دو گام اول و دوم به اروپایی‌ها داد، آنها در دوسوم فرصت وقت کُشی و در یک سوم باقی مانده به گونه‌ای عمل کردند که تحول محدودی شکل گیرد تا ایران را از برداشتن گام بعدی منصرف کنند.

وی افزود: ایران نمی‌تواند کشور را در دودهه شرایط تحریم سخت قرار دهد، به نظر می‌رسد با اقدام اصلاحی باید ضرب العجل دوماهه را یک ماهه کند و بعد از یک ماه گام چهارم برداشته شود، گام چهارم هم باید بازگشت به قابلیت‌های هسته‌ای پیشابرجام باشد با این اقدام قطعا آمریکایی‌ها کوتاه خواهند آمد.

گام سوم کاهش تعهدات برجام نیازمند اصلاح جدی زمانی است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اروپایی‌ها پیشنهادات دیپلماتیک خود را با الزامات قهری وزارت خزانه داری آمریکا تطبیق داده و بعد با ایران در میان می‌گذارد و از این رو هم تاثیرگذار و عملی نبوده است. به همین دلیل گام سوم نیازمند اصلاح جدی زمانی است.

فلاحت‌پیشه معتقد است: بازگشت به قابلیت‌های پیشابرجام نقض NPT نیست، ایران می‌توان آب سنگین اراک را مجدد راه اندازی کند و صنعت هسته‌ای را به عنوان حوزه تاثیرگذار در بخش اقتصاد به کار ببندد به ویژه در این شرایط تحریم این اقدامات کمک بسیاری به بهبود وضعیت داخلی می‌کند.

وی ادامه داد: گزارش سرپرست آژانس بعد از سفر به تهران در قالب NPT، وظیفه ذاتی و ماموریتی خاص است، در قالب NPT قطعا گزارش از برنامه‌های هسته‌ای ایران و کاهش تعهدات خواهد بود با تاکید بر اینکه ایران هیچ تخلفی نکرده است. در حقیقت گزارشی که وی اعلام خواهد کرد به طور حتم گزارش منفی نخواهد بود.

سرپرست آژانس درباره توانایی‌های ایران به آمریکایی‌ها گزارش خواهد داد

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرف‌های مقابل پیام لازم را از ایران نگرفتند، تصریح کرد: همه مباحث مربوط به تحقیق و توسعه سانتریفیوژها در گام سوم مورد توجه قرار گرفته است. ملاحظه‌ای دیپلماتیکی صورت گرفته که به موجب آن ایران گام سوم کاهش تعهدات برجام را بردارد و بعد از اینکه سرپرست آژانس به ایران آمد و قابلیت‌های ما را دید، به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعلام شود که جمهوری اسلامی ایران از چنین توانایی برخوردار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: برخی می‌پندارند که ماموریت ایران در این مسیر تمام شده است اما ماموریتی سیاسی است لذا مقامات جمهوری اسلامی ایران باید توانایی‌های دیگر خود را شفاف کنند.