۰ نفر

رضا پدیدار در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

قوانین IMO و تاثیرش بر تقاضای نفت/ بحران عرضه و رشد تقاضا در پیش است

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۴۲
کد خبر: 379124
قوانین IMO و تاثیرش بر تقاضای نفت/ بحران عرضه و رشد تقاضا در پیش است

در پی اجرا شدن محدودیت سوخت کشتی ها از 5 ماه آینده و تشدید سیاست های سختگیرانه اوپک در تولید نفت، تعادل عرضه و تقاضا را در بازار طلای سیاه دستخوش تغییرات شدید خواهد کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ نشریه پلتس در جدیدترین تحلیل خود دست روی چالش عرضه و تقاضای نفت در سال 2020 گذاشته است. طبق این گزارش، تحلیلگران معتقدند که بازار نفت در کوتاه مدت متمرکز بر روی آثار جنگ تجاری میان امریکا و چین است. اما با وجود همین تهدیدات نیز تقاضای نفت تا پایان سال جاری میلادی به رقم 1.02 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

از سویی دیگر باتوجه به تلاش های بی سابقه عربستان در کاهش چشمگیر تولید، به نظر می رسد در سه ماهه چهارم سال 2019 باید شاهد اثرات این عقب نشینی در سمت عرضه باشیم هرچند که در گزارش اخیر بلومبرگ، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه گذشته میلادی برای نخستین بار در سال جاری میلادی افزایش یافت. این گزارش نشان داد تولید نفت اوپک در ماه اوت امسال در مجموع ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲۹ میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز رسید و نیجریه و عربستان در این افزایش پیشتاز بودند.

البته در سمت تقاضا نیز شاهد دگردیسی مصرف خواهیم بود. طبق قوانین دریانوردی، از ابتدای سال 2020 سوخت کشتی ها با سولفور بیشتر از 0.5 درصد ممنوعیت خواهد داشت که به نظر پلاتس این امر خودبخود سبب افزایش تقاضای نفت خام برای پالایشگاهای به روز دنیا خواهد شد. چراکه در حال حاضر بخش عمده تولید نفت کوره مورد نیاز کشتی ها توسط پالایشگاه های قدیمی تر تامین می شود اما با اجرایی شدن این قانون انتظار می رود پالایشگاه های مدرن به تامین سوخت مورد نیاز کشتی ها بپردازند که این امر مستلزم تامین نفت خام بیشتر توسط این پالایشگاه ها خواهد بود.

WhatsApp Image 2019-09-07 at 02.58.11

از این رو بنابر نمودار فوق، تقاضای نفت خام از سه ماهه دوم سال 2020 دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود که سرانجام تقاضای کلی را در پایان سال آینده میلادی به رقم 106 میلیون لیتر در سال افزایش خواهد داد.

در این میان اما رضا پدیدار عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی معتقد است این دگردیسی در سیستم سوخت کشتی ها تاثیر بلندمدت بر تقاضای نفت خام داشته باشد.  وی در این باره به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باید دقت داشته باشیم که تاثیر این مدل قوانین در کوتاه مدت از طریق بازار درک نخواهد شد و برای بازه حداقل 5 سال آینده شاهد تغییراتی در سمت تقاضای نفت خام نشات گرفته از تغییر مدل سوخت کشتی ها خواهیم بود.

پدیدار به تاکید بر این موضوع که سیستم حمل و نقل یکی از مقاصد اصلی مصرف سوخت های فسیلی به حساب می آید گفت: تا جایگزین شدن یک سوخت ارزان قیمت مانند سوخت فسیلی برای این صنعت، نمی توان توقع داشت که تقاضای نفت خام کاهش جدی پیدا کند چراکه در حال حاضر مهم ترین چالش تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، بالابودن هزینه های تولید این انرژی است.