۰ نفر

پورابراهیمی با اشاره به آغاز گام سوم:

اروپایی‌ها اراده‌ای برای انجام تعهدات برجامی ندارند

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبر: 379088
اروپایی‌ها اراده‌ای برای انجام تعهدات برجامی ندارند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید اروپایی ها تابع آمریکا هستند و اراده ای برای انجام تعهدات برجامی شان ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره اینکه اروپایی ها اجرای اینستکس را زمان بر می دانند، گفت: برداشت ما از نحوه مواجه اروپایی ها با جمهوری اسلامی در بحث تعهدات هسته ای این است که  آنها هیچ اراده ای برای انجام کار ندارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به واکنش اروپایی ها به تعهدات برجام و اجرایی کردن کانال مالی اینستکس، بیان داشت: مسائلی که اتحادیه اروپا مطرح می کند با این هدف است که زمان و فرصت را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد تا بعد از مدتی آنها برنده باشند به این نحوه که ما تعهدات را اجرایی کرده باشیم و آنها حتی یک مقدم در این مسیر برنداشته باشند.

نماینده مردم کرمان و راور با یادآوری خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به شدت دنبال خروج از برجام بود، اما اروپایی ها مدعی شدند که آنها پایبند خواهند بود، از این رو ما حاضر شدیم برجام را با اروپایی ها ادامه دهیم، بعد از مدتی اروپایی ها عنوان کردند نمی توانند همه تعهدات را عملی کنند چرا که تحت فشار آمریکا هستند.

وی با بیان اینکه اروپا متعهد به خرید نفت ایران، نقل  و انتقال پول از بانک مرکزی و ارائه خدمات بیمه ای بودند، ادامه داد: اروپایی ها با قول به اجرای تعهدات، زمان خریدند تا ایران از هدف اصلی خود که خروج از برجام بر اساس مفاد توافق هسته ای است دور شود و به قولی ابزار را از ما بگیرند.

اروپایی ها وقت کشی می کنند

پورابراهیمی در ادامه با تاکید براینکه اروپایی ها از روز اول دنبال وقت کشی بودند و اقدام قاطعانه ای نداشته اند، گفت: آنها به دنبال این بودند که ایران خود را با شرایط تطبیق دهد و در حالی که طرف غربی به تعهدات عمل نمی کند ایران همچنان پایبند باشد در واقع نتیجه توافق برد- باخت شود.   

این نماینده مجلس با اشاره به روند بی توجهی اروپا به تعهداتش پرداخت و اظهار داشت: ابتدا مکانیزم نقل و انتقال پول که SPV نام داشت مطرح شد، بعد از مدتی گفته شد نمی توانند در این مکانیزم کالاهایی که تحریم شده نقل و انتقال داده شد و در نهایت با بهانه تراشی این مکانیزم تنزل پیدا کرد به اینستکس تا تنها به کالاهای اساسی مانند دارو و مواد غذایی محدود شود سپس سقف جابجایی مبلغ را محدود کردند و در نهایت گفتند از عهده راه اندازی این مکانیزم هم بر نمی آیند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اروپایی ها حرف آخر را از اول نمی گویند، بیان داشت: اروپایی ها تابع کامل آمریکایی ها هستند و ما به این موضوع اعتراض جدی داریم، بنابراین وقتی آنها به تعهدات خود پایبند نیستند ایران می تواند طبق مفاد توافق هسته ای از تعهدات برجام خارج شود، چرا که تعهد را دو طرفه می دانیم.