۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت در سقف ماهانه متوقف شد/ خوشبینی به رشد اقتصاد آمریکا

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۴۳
کد خبر: 379064
نفت در سقف ماهانه متوقف شد/ خوشبینی به رشد اقتصاد آمریکا

درحالی نفت برنت برای چهارمین بار در ماه گذشته تلاش کرد که در کانال 60 دلار تثبیت شود که انتشار اخباری از جهش نرخ اوراق قرضه آمریکایی و نیز کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت این کشور سبب افزایش قیمت طلای سیاه شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بازارهای جهانی در حالی به تعطیلات پایان هفته رفتند که افزایش قیمت انواع نفت خام در میان معاملات این بازارها چشم‌گیرتر از سایر کامودیتی‌ها بود.

در این بین هر بشکه نفت خام برنت با رشد 1.8 دلاری نسبت به کمترین قیمت روز جمعه، در محدوده 61 دلار و 54 سنت به کار خود پایان داد. بررسی تغییرات قیمتی این شاخص نفتی گویای آن است که در ماه گذشته شاخص برنت چهار بار در تلاش برای تثبیت در کانال 60 دلاری تلاش کرده که البته سه بار آن ناموفق بوده است. 

هر بشکه نفت وست تگزاس نیز پس از عبور از بحران طوفان دوریان با رشد یک دلاری نسبت به کف قیمتی روز جمعه، در قیمت 56 دلار و 52 سنت متوقف شد. 

از مهم ترین عوامل رشد قابل توجه قیمت نفت می توان به جهش نرخ اوراق قرضه10 ساله و 2 ساله آمریکایی در روز پنجشنبه اشاره کرد. گفتنی است نرخ اوراق قرضه آمریکایی با رشد 7.7 درصدی روبرو شد. به اعتقاد کارشناسان، این موضوع حاکی از کاهش ریسک جهانی بوده و مانع از کاهش بیش از حد بهره دلار شده است. از سوی دیگر اما انتشار همین خبر سبب عقب نشینی طلا به میزان 2.17 دلار در هر انس شد. خوشبینی به آینده مذاکرات تجاری آمریکا و چین و رشد اقتصاد آمریکا از مهمترین عوامل جهش نرخ اوراق قرضه آمریکایی به حساب می آید.

اما این تنها عامل افزایش قیمت نفت نبود و تحولات ایران نیز بسیار در این موضوع تاثیرگذار بود. روز چهارشنبه و همزمان با انتشار اخباری از اروپا و عدم حصول موفقیت در برآورده کردن خواسته های ایران، اعلام شده که کشورمان از روز جمعه گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را برمی دارد.

 این موضوع سبب ایجاد نگرانی در میان معامله‌گران نفتی به ویژه مشتریان ایران شده چراکه احتمال می رود با اجرایی شدن این گام، بر تنش زایی آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس افزوده شود. در نتیجه نوعی نگرانی از عرضه نفت تولیدکنندگان این منطقه احساس می شود که مانع از عقب نشینی قیمت ها خواهد شد.

البته در روز چهارشنبه گزارشی از سوی سازمان انرژی آمریکا منتشر شد که طی آن کاهش ذخایر نفت این کشور بیشتر از سطوح پیش بینی شده بود. طبق گزارش eia، در هفته منتهی به 30 آگوست میزان ذخایر امریکا 4 میلیون 770 هزار بشکه کاهش یافت که پیش بینی شده بود این رقم برابر با 2 میلیون و 480 هزار بشکه باشد.

انرژی