۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جنگ تعرفه‌ای وارد مرحله جدید شد/ کاهش فاصله وست و برنت

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۲۹
کد خبر: 378034
جنگ تعرفه‌ای وارد مرحله جدید شد/ کاهش فاصله وست و برنت

درحالی بازارهای جهانی نفت هفته معاملاتی خود را آغاز کردند که از اول سپتامبر یعنی روز گذشته جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین وارد مرحله جدید شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با بروز نشانه هایی از ضعف رشد اقتصاد جهانی در میانه های سال جاری میلادی، امیدواری تحلیلگران به افزایش تقاضا در بخش کامودیتی ها به ویژه نفت نیز کم تر از گذشته شده است.

در این میان با ورود به ماه سپتامبر و عملی شدن تعرفه گذاری بر کالاهای چینی از سوی امریکا، همانطور که پیش بینی می شد، اولین روز معاملاتی هفته جاری با ثبت دادوستدهای منفی در حوزه نفت آغاز به کار کرد.

تا این لحظه هر بشکه نفت خام برنت با افت ۱.۲۷ درصدی به رقم ۵۸ دلار و ۵۰ سنت کاهش یافت که این عدد در محدوده کف هفتگی قرار دارد.

39cb99d1-5299-4396-9a02-dab1a41dc004

اما در خصوص شاخص وست تگزاس قیمت ها چندان تاثیر گرفته از شروع دور جدید جنگ تعرفه ای نبوده و طوفان دریان سبب تشدید نگرانی از کاهش عرضه نفت خام امریکا شده است. از این رو در این لحظه هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با رشد محدود به ۵۵ دلار و ۱۱ سنت افزایش یافته است. در نتیجه فاصله شاخص نفت برنت و وست تگزاس در کمترین فاصله خود از سه ماهه گذشته قرار دارد.

e04f5bf2-6b05-42a5-aaf7-25ce7bfb6614

از سوی دیگر انتشار گزارش ها در خصوص شاخص مدیران خرید بخش تولید (PMI) حاکی از تدام عقب نشینی این شاخص دارد. امروز این گزارش ها برای ماه آگوست منتشر شد که رقم ۴۹.۵ را نشان می دهد که کمتر از ۴۹.۷ ماه پیش تر است. اما نکته قابل توجه این است که شاخص (PMI) برای چهارمین ماه متوالی در محدوده انقباضی زیر ۵۰ قرار گرفته است.

PMI مقیاسی است که اطلاعات سودمندی را بلافاصله پس از آغاز ماه منتشر می‌سازد و افزایش آن حاکی از رونق کسب و کار است. شاخص فوق مقیاسی بر فعالیت اقتصادی است که به طورکلی منعکس کننده‌ی درصد مدیران خرید در یک بخش خاص اقتصادی است که افزایش آن در یک ماه حاکی از شرایط بهتر کسب و کار نسبت به ماه قبل می‌باشد.

PMI بیش از ۵۰ درصد نشان می دهد که اقتصاد در حال توسعه بوده حال آنکه هر رقمی زیر۵۰ درصد موید قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض است. گفتنی است شاخص PMI  توسط انجمن مدیران خرید با بررسی عملکرد ۳۰۰ مدیر خرید که از ۲۰ نوع صنعت مختلف هستند مورد مطالعه قرار می گیرد.