۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادعای آمریکا مبنی بر خرابکاری سایبری در سیستم ردگیری نفتکش‌ها/ کارشکنی‌های ایالات متحده به اوج خود رسیده

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶
کد خبر: 377017
ادعای آمریکا مبنی بر خرابکاری سایبری در سیستم ردگیری نفتکش‌ها/ کارشکنی‌های ایالات متحده به اوج خود رسیده

یک مقام آمریکایی ادعا کرده که این کشور در ماه ژوئن پایگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران برای ردگیری نفتکش ها در خلیج فارس را مورد حمله سایبری قرار داده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از نمایش مقتدرانه جمهوری اسلامی در خصوص دفاع از مرزهای آبی کشور با ساقط کردن پهباد جاسوسی آمریکایی، این کشور از هیچ کارشکنی و تنش آفرینی فروگذار نکرده است. توقیف غیرقانونی نفتکش گریس۱ در آب های جبل الطارق که به خواست آمریکا و با دستور انگلیس انجام شد، اوج عصبانیت و استیصال این کشور از تجارت نفت ایران را نشان داد.

اما در جدیدترین گزارش ها یک مقام آمریکایی مدعی شده که در ماه ژوئن، یک پایگاه داده های سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی که از آن برای ردگیری کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس استفاده می‌شده، مورد حمله سایبری قرار گرفته است.

البته هنوز هیچ یک از مقامات کشورمان این ادعای آمریکایی‌ها را تایید نکرده‌اند اما موردی که بسیار قابل تامل است ادامه رفتارهای مداخله جویانه آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس و تمایل به تجاوز به حریم دفاعی ایران است.

طبق گزارش نیویورک تایمز از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، هدف این حمله سایبری مخفیانه، مختل کردن توانایی ایران برای رصد خطوط کشتیرانی منطقه بوده است. وی افزوده این حمله درست در روز ۲۰ ژوئن و بعد از ساقط کردن پهباد جاسوسی آمریکا انجام شده است.

اما نکته جالب توجه این گزارش، ناهماهنگی تصمیم ترامپ و کاخ سفید در نوع واکنش به سرنگونی پهباد جاسوسی این کشور توسط ایران است. نیویورک تایمز می افزاید: مقام های آمریکایی اعلام کرده اند که حمله سایبری به‌رغم تصمیم ترامپ برای انصراف از حمله به نقاطی در ایران انجام شده است. این یعنی دوگانگی آشکار در تمامی تصمیمات اتخاذ شده از سوی کاخ سفید و ترامپ که نشان از ناهماهنگی وزنه های قدرت‌ در آمریکا دارد. در این رابطه نیویورک تایمز همچنین می‌نویسد که بعد از حمله سایبری، بعضی مقام‌های آمریکایی بطور خصوصی تاثیر آن را زیر سوال برده و گفتند که ارزش هزینه‌اش را نداشته است.

هرچند که نورمن رول یک مقام ارشد سابق دستگاه‌های امنیتی آمریکا به نیویورک تایمز گفته که حملات سایبری آمریکا با هدف تغییر در رفتار ایران طراحی شده است اما این مدل پاسخ ها از سوی ایالات متحده چندان خوشایند دیپلماسی ترامپ در این روزهای حساس و سرنوشت ساز نخواهد بود. رییس جمهور آمریکا این روزها تمام تیرهای خود را به سمت ایران هدف گرفته تا بزرگترین مخالفش را از سر راه برداشته و جاده را برای دور جدید انتخابات بدون دردسر ایران هموار کند.

گفتنی است در ماه مه و ژوئن، شش نفتکش در آب‌های منطقه خلیج فارس مورد حمله قرار گرفته‌اند که آمریکا تلاش دارد نقش ایران را در این حملات پُررنگ جلوه دهد اما مقامات کشورمان هرگونه دخالت ایران در این حملات را تکذیب کرده‌اند اما آمریکا در تلاش است تا به بهانه حضور ایرن در این حملات، رفتار مداخله جویانه خود در منطقه خلیج فارس را توجیه کند.