۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اوپکی‌ها 60درصد بیشتر از برنامه تولید را کاهش دادند/ تولید افسارگریخته آمریکا هر کاهشی را می‌بلعد

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۴
کد خبر: 376779
اوپکی‌ها 60درصد بیشتر از برنامه تولید را کاهش دادند/ تولید افسارگریخته آمریکا هر کاهشی را می‌بلعد

درحالی طبق گزارش جدید اوپک، پایبندی کشورهای عضو در برنامه کاهش تولید بیش از 159 درصد اعلام شده که تولیدات روزافزون آمریکا اثر این کاهش عمیق را تقریبا محو کرده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق گزارش کمیته نظارت بر اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان، میزان پایبندی اعضای اوپک (بدون در نظر گرفتن ایران، ونزوئلا و لیبی) و کشورهای هم‌پیمان به توافق یاد شده در هفت ماه ابتدایی سال به ‌طور متوسط ۱۳۴ درصد بوده است.

این در حالی است که اگر کاهش تولید اجباری کشورهای ایران و لیبی را نیز لحاظ کنیم این رقم به 159 درصد افزایش می یابد. در نتیجه این کشورها با هدف بالا نگه داشتن قیمت نفت، حدود ۶۰ درصد بیشتر از آن چه متعهد شده بودند کاهش تولید داشتند.

این کمیته اعلام کرد: این سطح بالا از پایبندی سبب شده است ابهام‌های ناشی از نگرانی درباره رشد اقتصادی در بازار نفت خنثی شوند.

در بیانیه کمیته یادشده آمده است که توافق جهانی کاهش تولید نفت در کنار استمرار رشد مطلوب تقاضای نفت تاکنون توانسته است رشد ذخیره‌سازی نفت در جهان را مهار کند و احتمالا سبب کاهش ذخیره‌سازی در نیمه دوم سال 2019 میلادی می‌شود.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیر اوپک همچنین اعلام کرد که بیشتر نهادهای مهم پیش‌بینی کننده، انتظار دارند عوامل بنیادین بازار نفت در سال‌های 2019 و 2020 میلادی قوی باشند.

این در حالی است که آمار ماهانه اوپک که حدود دو هفته پیش منتشر شد، نشان می‌دهد به رغم پایبندی بیش از اندازه اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به توافق کاهش تولید نفت، متوسط قیمت نفت در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل قریب به 4 درصد کاهش داشته است.

گفتنی است اعضای سال گذشته توافق کردند که تولید خود را در مجموع ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، اما ادامه افت قیمت‌ها و تولید مازاد نفت در جهان باعث شد که این گروه توافق یاد شده را تا مارس ۲۰۲۰ تمدید کنند.

در گزارش اوپک آمده که  تولید روزانه نفت ایران در ماه ژوئیه به دو میلیون و ۲۱۳ هزار بشکه کاهش یافته  که نسبت به ماه ژوئن حدود ۴۷ هزار بشکه و نسبت به متوسط تولید نفت کشور در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام حدود ۱.۶ میلیون بشکه کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین تولید روزانه ونزوئلا نیز به ۷۴۲ هزار بشکه رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۷ بالای ۱.۹ میلیون بشکه بود. کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه گذشته ۲۹ میلیون و ۶۰۹ هزار بشکه بوده است که این رقم در سال ۲۰۱۷ بالای ۳۲ میلیون بشکه بود.

از سوی دیگر اما بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در سال جاری به ۱۲.۳ میلیون بشکه خواهد رسید و این روند برای سال 2020 نیز با رشد یک میلیون بشکه ای نفت ادامه می یابد. این جهش تولید در امریکا از سال 2017 با شتاب بیشتری پیگیری شد.

اوپک می‌گوید تولید روزانه نفت ایران در ماه ژوئیه به دو میلیون و ۲۱۳ هزار بشکه سقوط کرده که نسبت به ماه ژوئن حدود ۴۷ هزار بشکه و نسبت به متوسط تولید نفت کشور در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام حدود ۱.۶ میلیون بشکه کاهش را نشان می‌دهد.

تولید روزانه ونزوئلا نیز به ۷۴۲ هزار بشکه رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۷ بالای ۱.۹ میلیون بشکه بود.

کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه گذشته ۲۹ میلیون و ۶۰۹ هزار بشکه بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۷ بالای ۳۲ میلیون بشکه بود.