۰ نفر

مدیر سامانه هوشمند سوخت در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

آخرین اخبار از کارت سوخت‌های مسدود شده/ تکلیف مالکینی که از قاچاقچی بودن بی‌اطلاعند

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 375726
آخرین اخبار از کارت سوخت‌های مسدود شده/ تکلیف مالکینی که از قاچاقچی بودن بی‌اطلاعند

چندین هزار مالک خودرو وجود دارند که به دلیل مهاجرت کارت سوخت شان به مناطق مرزی و سوء استفاده از آن ها، با حکم قضایی قاچاقچی سوخت محسوب می شوند. این درحالیست که برخی از مالکین هیچ اطلاعی از سوءاستفاده و قاچاق سوخت با کارت‌شان نداشته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، پس از رسانه ای شدن خبر الزام سوخت‌گیری با کارت سوخت از 20 مردادماه سال جاری، مالکین خودرو اقدام به تست کارت سوخت‌شان نمودند و چون زمان طولانی این کارت ها مورد استفاده نبوده، مشکلاتی برای برخی مالکین بوجود آمده است.

یکی از این چالش ها، مسدود شدن کارت برخی مالکین به دلیل سوءاستفاده و مصرف غیرمتعارف عنوان شده است. در این رابطه بنا بر اعلام منابع خبری به اقتصادآنلاین، برخی مالکین خودرو در زمان مراجعه به جایگاه برای سوخت‌گیری متوجه مسدود بودن کارتشان شده اند. پس از پیگیری، مشخص شده که این کارت ها از سوی دادستانی زاهدان و به دلیل سوخت گیری های غیرمجاز مسدود شده اند.

نکته جالب اینجاست که در برخی موراد نیز مالکین اظهار داشته اند که کارت سوخت را برای خودروی صفر از پست تحویل گرفته‌اند اما در زمان دادرسی قضایی مشخص شده که این کارت سوخت متعلق به خودروی مورد نظر نیست. در نتیجه این امکان وجود داشته که تراشه کارت سوخت به دست فرد یا افرادی جا‌به‌جا شده است.

حال این مالکین از نظر قانون مجرم شناخته شده و می بایست متحمل جریمه شوند. در این رابطه مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اگر در زمان سهمیه بندی و یا دو نرخی بودن سوخت، فردی مراجعه می کرد و از مسدود شدن کارت سوخت خود به جهت استفاده غیرعرف از آن شکایت می کرد، ما این موضوع را نمی پذیرفتیم. اما به دلیل اینکه چند سالی این کارت ها بلااستفاده بوده، احتمال مفقودی و مهاجرت کارت به مناطق مرزی وجود دارد. او در خصوص جابجایی تراشه کارت سوخت نیز گفت: برای کارت سوخت خودروهای نو پلاک ، مسئولیت جابجایی تراشه بر عهده سازمان پست است چرا که شرکت نفت دخالتی در تحویل این کارت سوخت ها ندارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در تلاش هستیم برای چند هزار نفری که از کارت سوخت‌شان سوءاستفاده شده و خبر نداشتند، دستور قضایی کلی اخذ کنیم. وی در ادامه افزود: در خصوص سوءاستفاده از کارت سوخت، مواردی گزارش شده که در مدت بلا استفاده بودن کارت سوخت، بدون اطلاع افراد این کارت ها به نقاط مرزی مهاجرت کرده و مورد استفاده قاچاق قرار گرفته است.

رضایی گفت: از آنجاکه سوخت‌گیری با کارت سوخت الزامی شده و کارت این افراد مسدود است، ما در حال رایزنی با محاکم قضایی هستیم تا در اسرع وقت کارت سوخت جدید برای افرادی که اطلاعی از سوءاستفاده از کارتشان را نداشتند، صادر کنیم.

وی تاکید کرد: اگر محرز شود که فردی از مهاجرت کارت سوختش به مناطق مرزی اطلاعی نداشته و استفاده خارج از عرف از کارت سوختش شده باشد، حتما کارت سوخت جدید برایش صادر خواهد شد اما این موضوع منوط به پایان یافتن مراحل قضایی است.