۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت و خیزهای قیمت نفت با چاشنی اخبار آمریکایی/ نقش اوپک کم رنگ‌تر از قبل شد

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 373485
افت و خیزهای قیمت نفت با چاشنی اخبار آمریکایی/ نقش اوپک کم رنگ‌تر از قبل شد

درحالی که قیمت نفت می رفت تا با خبر تعویق ادامه جنگ تعرفه ای، در مسیر صعودی تثبیت شود، انتشار گزارش اداره انرژی آمریکا از افزایش ذخایر و تولید نفت شیل در این کشور، ترمز افزایش قیمت ها را کشید.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شب گذشته در پی انتشار اخباری در خصوص به تعویق افتادن اعمال تعرفه 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا، قیمت جهانی انواع نفت خام با رشد قابل توجه ای روبرو شد. تا جایی که هر بشکه نفت وست تگزاس در بالاترین رقم به 57 دلار و 16 سنت رسید. همچنین هربشکه نفت برنت نیز شب گذشته به 61 دلار 41 سنت رسید.

البته این در حالی بود که با انتشار خبر فوق، اغلب کامودیتی ها از جمله مس و آلومینیوم نیز با رشد قیمتی در معاملات بازارهای شرق آسیا روبرو شدند. در این شرایط، معامله گران به امید کاهش تنش بین قدرت های اقتصادی اول و دوم دنیا، شروع به خرید کامودیتی ها نموده به گونه ای که مس با رشد  1.81درصدی، روی با افزایش 2.51 درصدی، آلومینیم با رشد 1 درصدی و همچنین نرخ اوراق قرضه 2 ساله آمریکا نیز با جهش 5.87درصدی روبرو شده است.

گفتنی است صعودی شدن نرخ تورم آمریکا و رسیدن به رقم 2.2 درصد، مهم ترین عامل عقب نشنینی ترامپ از اعمال تعرفه 10 درصدی بر کالاهای چینی است. در نتیجه زمان اعمال تعرفه بروی موبایل و کامپیوتر و بازیهای کامپیوتری و لباس و کفش و برخی دیگر از کالاهای مصرفی چین به 15 دسامبر (حدود 4ماه دیگر) به تعویق افتاده است. البته در آمریکا بهانه این تغییر سیاست، امنیت ملی و کالاهای مرتبط با سلامت ذکر شده است.

اما صبح امروز با گزارش EIA در خصوص رکوردزنی جدید صنعت نفت و گاز آمریکا در ماه آینده میلادی، ترمز افزایش قیمت نفت خام کشیده شد. از این رو تا کنون هر بشکه نفت وست تگزاس برای تحویل در ماه اوت با افت یک دلاری نسبت به سقف روز قبل در قیمت 56 دلار و 4 سنت دادو ستد می شود.

نفت

همچنین هر بشکه نفت برنت نیز با عقب نشینی 80 سنتی از بیشترین قیمت رو زقبل در محدوده 60 دلار و 76 سنت قرار دارد. طبق گزارش اداره انرژی امریکا، در ماه آینده میلادی حجم تولید نفت شیل آمریکا با عبور از 8 میلیون و 770 هزار بشکه در روز و همچنین استخراج 81 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز در روز، رکورد تازه‌ای در این صنعت به ثبت می‌رساند.

نفت

در همین راستا روز جاری ترامپ ضمن سخنرانی از بی نیازی کشورش به نفت و گاز خاورمیانه خبر داد و گفت: ما دیگر به نفت و گاز خاورمیانه نیازی نداریم؛ ایالات متحده اکنون به دنبال تسلط بر بازار انرژی جهان است. وی افزود: احتمالا دیده‌اید که در تنگه‌ها چه خبر است؛ کشتی های آمریکایی زیادی آنجا نیست و من از آن توافق خارج شدم و کار خوبی هم کردم.

در نتیجه به نظر می رسد با اوج گرفتن شکوفایی صنعت شیل آمریکا، دوران طلایی اوپک رو به افول است. در ضمن اینکه سران کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) در حال حاضر هرچند در کاهش تولید، وحدت رویه اتخاذ کرده اند اما چند دستگی در میان آن ها بیش از پیش بر بدنه این اجتماع بزرگ نفتی ضربه وارد کرده است. در خصوص تصدیق این مطلب می توان تاثیرپذیری روند قیمت نفت را با انتشار اخبار اوپک و اخبار میزان تولیدات آمریکا مقایسه کرد. یک تحلیل اجمالی نشان می دهد، تاثیرپذیری قیمت انواع نفت خام از کاهش تولید اوپک کم تر و از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از تاثیر اخبار مربوط به تولید و ذخایر نفت آمریکا است.