۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد اندک نفت پس از سقوط ۷درصدی/ چماق جنگ تعرفه‌ای بر سر طلای سیاه

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۵۴
کد خبر: 370912
رشد اندک نفت پس از سقوط ۷درصدی/ چماق جنگ تعرفه‌ای بر سر طلای سیاه

پس از آنکه قیمت نفت در پی اعلام وضع تعرفه های جدید از سوی آمریکا بر کالاهای چینی، بیشترین سقوط یک روزه خود در چهار و نیم سال اخیر را تجربه کرد، تلاش نمود تا در لحظات پایانی معاملات هفته، از کما نجات پیدا کند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بازهم نفت، یک هفته پُرتنش را پشت سر گذاشت. بازارها تا روز سه شنه علائم قابل توجهی از نوسان قیمت را ثبت نکرده و طبق پیش بینی های ابتدای هفته شاخص نفت آمریکا در محدوده شکننده ۵۵ دلار قرار داشت. پس از آن اما التهابات از نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا در خصوص کاهش نرخ بهره در امریکا سبب شد تا قیمت نفت اندکی رشد کند که این صعود قیمتی تا چهارشنبه عصر و مشخص شدن نتایج نشست ادامه دار شد. در نتیجه قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس به ۵۸ دلار و ۴۱ سنت رسید که محدوده امیدوارکننده ای از منظر نمودارهای تکنیکالی محسوب می شد اما این رشد تداوم نیافت.

اخبار منتشر شده از جلسه فدرال رزور آمریکا حاکی از آن بود که چشم انداز روشنی برای تداوم کاهش نرخ بهره در ماه های آینده وجود ندارد و احتمالا این اولین و آخرین کاهش نرخ بهره در طول ۱۰ سال گذشته خواهد بود. پس از این شد که قیمت نفت با افت بیش از یک دلاری، کمی ازرشد خود را اصلاح کرد.

اما اصلاح قیمت نفت به این جا ختم نشده و رشته توئیت های ترامپ در خصوص جنگ تعرفه ای مجددا بلای جان بازار شد. ترامپ روز پنج شنبه اعلام کرد که 10 درصد تعرفه بیشتر بر 300 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد و می‌تواند این تعرفه‌ها را در صورتی که رئیس جمهور چین سریعا برای توافق اقدام نکند، افزایش دهد. در نهایت این خبر، کاهش بیش از ۷.۵ درصدی بر قیمت نفت تحمیل کرد که این شدت افت در چهار و نیم سال اخیر بی سابقه است.

در ادامه معاملات روز جمعه که قیمت نفت در محدوده ناامیدکننده ای قرار داشت، بازارها به سختی توانستند سه درصد از این اصلاح را ترمیم کرده و پایان هفته را با رشد اندک قیمت سپری کنند. در حال حاضر امید فعالان بازار به تداوم کاهش تعداد پروژه های حفاری نفت شیل آمریکا و کاهش تعداد حلقه چاه این کشور است که می تواند شرایط را برای کاهش تولید آمریکا در میان مدت و بلندمدت فراهم آورد. گفتنی است شب گذشته بیکرهیوز از تغییر هفتگی چاه های نفت گزارشی داد  که مطابق با آن تعداد حلقه چاه نفت آمریکا با کاهش ۶ عددی به ۷۷۰ عدد رسید. همچنین تعداد چاه های در دست حفاری نیز با کاهش ۴ عددی به ۹۴۲ حلقه رسیده است.

در نتیجه در آخرین معاملات دیروز نفت خام، شاخص برنت با رشد ۱.۳۹ دلاری نسبت به کف روز گذشته در محدوده ۶۱ دلار و۸۹ سنت قرار گرفت.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز با رشد ۱.۷۱دلاری در محدوده ۵۵ دلار و ۶۶ سنت به کار خود در این هفته پایان داد.

7